The notion of “stylistic modes” occupies a core position in the review of the concept of style carried on by Hans Belting, especially in Bild und Kult (1990). Such a notion was introduced by Ernst Kitzinger in order to understand those late antique images that show a simultaneous use of different modalities of painting: the typical case in point – a real litmus test – is the icon of the Virgin from the monastery of St. Catherine at Mount Sinai. Although Belting recognizes that the notion of stylistic modes opened a breach in the field of art historiography, he nonetheless considers more appropriate to speak of conventions of images. In doing so, he shifts the question from a stylistic viewpoint to a viewpoint related to a typology of images.

Nella revisione del concetto di stile intrapresa da Hans Belting, specialmente in Bild und Kult (1990), un posto centrale è occupato dalla nozione di “modi dello stile”. Tale nozione era stata introdotta da Ernst Kitzinger per comprendere quelle immagini della tarda antichità che mostrano un impiego simultaneo di differenti modalità pittoriche: il caso esemplare, vera e propria “cartina di tornasole”, è rappresentato dall’icona mariana del monastero di S. Caterina del Sinai. Benché Belting riconosca che la nozione di modi dello stile abbia aperto una breccia nel campo della storiografia artistica, egli ritiene più appropriato parlare di convenzioni dell’immagine. In tal modo, egli sposta la questione da un piano stilistico a uno relativo a una tipologia delle immagini.

Stile e convenzioni. Belting, Kitzinger e l’icona mariana del Sinai

VARGIU, LUCA
2015-01-01

Abstract

The notion of “stylistic modes” occupies a core position in the review of the concept of style carried on by Hans Belting, especially in Bild und Kult (1990). Such a notion was introduced by Ernst Kitzinger in order to understand those late antique images that show a simultaneous use of different modalities of painting: the typical case in point – a real litmus test – is the icon of the Virgin from the monastery of St. Catherine at Mount Sinai. Although Belting recognizes that the notion of stylistic modes opened a breach in the field of art historiography, he nonetheless considers more appropriate to speak of conventions of images. In doing so, he shifts the question from a stylistic viewpoint to a viewpoint related to a typology of images.
2015
978-88-6074-721-1
Nella revisione del concetto di stile intrapresa da Hans Belting, specialmente in Bild und Kult (1990), un posto centrale è occupato dalla nozione di “modi dello stile”. Tale nozione era stata introdotta da Ernst Kitzinger per comprendere quelle immagini della tarda antichità che mostrano un impiego simultaneo di differenti modalità pittoriche: il caso esemplare, vera e propria “cartina di tornasole”, è rappresentato dall’icona mariana del monastero di S. Caterina del Sinai. Benché Belting riconosca che la nozione di modi dello stile abbia aperto una breccia nel campo della storiografia artistica, egli ritiene più appropriato parlare di convenzioni dell’immagine. In tal modo, egli sposta la questione da un piano stilistico a uno relativo a una tipologia delle immagini.
Stylistic modes; Image; Icon of the Virgin; Mount Sinai
Modi dello stile; Immagine; Icona mariana; Monte Sinai
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