There is no doubt that technologies are at the center of relevant innovative processes concerning, first of all, the setting itself of education. But if we move our attention from the general scenario to the effects on academic learning, then available data converge upon the conclusion that technologies, taken as a whole, have failed. Starting from this point, in this work, the authors propose a taxonomy of potentially interesting technology-enhanced situations, from an educational point of view, in contrast with the rhetorical debate about the technologies in schools and the expectations they raise for the improvement of learning. Therefore, they propose to go beyond evidence-based data, in order to develop a more realistic awareness of technologies for learning and to support informed-decisions in schools, by identifying clear objectives, adopting targeted technologies and accountable practices.

Non ci sono dubbi sul fatto che le tecnologie siano al centro di rilevanti processi innovativi che riguardano, in primis, il setting stesso dell'educazione. Ma se dal livello dei grandi scenari scendiamo a quello degli effetti sugli apprendimenti scolastici, i dati convergono verso un'unica conclusione: le tecnologie, globalmente intese, hanno fallito. Partendo da ciò, in contrasto con la retorica che pervade il tema delle tecnologie nella scuola e delle aspettative che sollevano per il miglioramento degli apprendimenti, questo contributo prospetta una tassonomia di situazioni di possibile interesse didattico "oltre le evidenze", nell'intento di alimentare una consapevolezza più realistica e rendere le scuole capaci di individuare per le tecnologie obiettivi mirati, conseguibili e concretamente rendicontabili

Le tecnologie per apprendere nella scuola. Oltre il fallimento

VIVANET, GIULIANO
2016-01-01

Abstract

There is no doubt that technologies are at the center of relevant innovative processes concerning, first of all, the setting itself of education. But if we move our attention from the general scenario to the effects on academic learning, then available data converge upon the conclusion that technologies, taken as a whole, have failed. Starting from this point, in this work, the authors propose a taxonomy of potentially interesting technology-enhanced situations, from an educational point of view, in contrast with the rhetorical debate about the technologies in schools and the expectations they raise for the improvement of learning. Therefore, they propose to go beyond evidence-based data, in order to develop a more realistic awareness of technologies for learning and to support informed-decisions in schools, by identifying clear objectives, adopting targeted technologies and accountable practices.
2016
Non ci sono dubbi sul fatto che le tecnologie siano al centro di rilevanti processi innovativi che riguardano, in primis, il setting stesso dell'educazione. Ma se dal livello dei grandi scenari scendiamo a quello degli effetti sugli apprendimenti scolastici, i dati convergono verso un'unica conclusione: le tecnologie, globalmente intese, hanno fallito. Partendo da ciò, in contrasto con la retorica che pervade il tema delle tecnologie nella scuola e delle aspettative che sollevano per il miglioramento degli apprendimenti, questo contributo prospetta una tassonomia di situazioni di possibile interesse didattico "oltre le evidenze", nell'intento di alimentare una consapevolezza più realistica e rendere le scuole capaci di individuare per le tecnologie obiettivi mirati, conseguibili e concretamente rendicontabili
Technologies; School; Learning; Evidence-Based Education
Tecnologie; scuola; didattica
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
PEDAGOGIA-OGGI16.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia: versione editoriale
Dimensione 930.86 kB
Formato Adobe PDF
930.86 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11584/191532
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact