The book investigates, through the use of literary and iconographic sources, the archaeology of the spinning top and of an entire family of rotating objects. The spinning top, already attested in ancient Egypt, appears in the Greco-Roman world linked to a great variety of terminology, which suggests a similar plurality of forms, as well as uses and meanings. From a toy, connected in a privileged way to the world of childhood, it rises in antiquity to the rank of the perfect symbolic object, precisely because of its intrinsic quality of challenging instability, in a perennial balance between movement and fall, which makes it a liminal entity. The author investigates the object's connection with the rites of passage of both the male and female spheres, highlighting how, going beyond the playful sphere, the spinning top is in reality a polysemic element. From the rite that accompanies the passage from pais to neaniskos to the ceremonies that precede the wedding, from the Orphic-Dionysian initiation to its attestation in funerary, votive and mantic contexts, the spinning top maintains its mystery intact up to the present day.
Il libro indaga, attraverso il ricorso a fonti letterarie e iconografiche, l'archeologia della trottola e di una intera famiglia di oggetti rotanti. La trottola, attestata già nell'antico Egitto, compare nel mondo greco-romano legata a una grande varietà terminologica, che ne suggerisce un'analoga pluralità di forme, così come anche di usi e significati. Da giocattolo, connesso in maniera privilegiata al mondo dell'infanzia, essa assurge nell'antichità al rango dell'oggetto simbolico perfetto, proprio per la sua qualità intrinseca di sfidare l'instabilità, in un equilibrio perenne tra movimento e caduta, che ne fa un'entità liminare. L'autore indaga il legame dell'oggetto con i riti di passaggio propri sia della sfera maschile che femminile, mettendo in luce come, travalicando l'ambito ludico, la trottola sia in realtà un elemento polisemico. Dal rito che accompagna il passaggio da pais a neaniskos alle cerimonie che precedono le nozze, dall'iniziazione orfico-dionisiaca alla sua attestazione in contesti funerari, votivi e mantici, la trottola mantiene intatto il suo mistero fino ai nostri giorni.
La trottola nel mondo classico. Archeologia, fonti letterarie e iconografiche
Marco Giuman
2020-01-01
Abstract
The book investigates, through the use of literary and iconographic sources, the archaeology of the spinning top and of an entire family of rotating objects. The spinning top, already attested in ancient Egypt, appears in the Greco-Roman world linked to a great variety of terminology, which suggests a similar plurality of forms, as well as uses and meanings. From a toy, connected in a privileged way to the world of childhood, it rises in antiquity to the rank of the perfect symbolic object, precisely because of its intrinsic quality of challenging instability, in a perennial balance between movement and fall, which makes it a liminal entity. The author investigates the object's connection with the rites of passage of both the male and female spheres, highlighting how, going beyond the playful sphere, the spinning top is in reality a polysemic element. From the rite that accompanies the passage from pais to neaniskos to the ceremonies that precede the wedding, from the Orphic-Dionysian initiation to its attestation in funerary, votive and mantic contexts, the spinning top maintains its mystery intact up to the present day.File | Dimensione | Formato | |
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