Egiziaca practices prostitution since adolescence: but not out of compulsion or necessity, which indeed she refuses any compensation linked to her services that she offers for free. Rather she is driven by a strong narcissistic drive which makes her fascinated by her beauty and seductive capacity. Once converted, she practices the ascetic hermitic life in the desert beyond the Jordan. Here happens the meeting between her and the monk Zosimus, who sees her in the nakedness of her body, having now been torn apart, after forty-seven years of life in complete solitude, the clothes that covered her. The nakedness of her body leads her to lay bare her soul and her story which she tells Zosimus. A thin thread links prostitution and holiness: a going and a being beyond oneself, drawn by another force. Which makes her acquire, through her bodily maceration, the truth, which she offers to the monk through the narration of her own life experience.
Maria Egiziaca pratica la prostituzione fin dall'adolescenza: ma non per costrizione o per necessità, che anzi ella rifiuta ogni compenso legato alle sue prestazioni che gratuitamente offre. Piuttosto ella è sospinta da una forte pulsione narcisistica per che la rende affascinata dalla propria bellezza e capacità seduttiva. Convertitasi, ella pratica la vita eremitica ascetica nel deserto oltre il Giordano. Qui avviene l'incontro fra lei e il monaco Zosimo, che la scorge nella nudità del suo corpo, essendosi ormai lacerati, dopo quarantasette anni di vita in completa solitudine, gli abiti che la coprivano. La nudità del suo corpo induce lei a mettere a nudo la sua anima e la sua storia che ella a Zosimo racconta. Un filo sottile lega prostituzione e santità: un andare e un essere al di là di sé, trascinata da una forza altra. Che le fa acquisire eideticamente, attraverso la macerazione corporale, la verità, da lei offerta al monaco attraverso la narrazione della propria esperienza di vita.
Redenta Egiziaca, dalla prostituzione alla santità. Hýbris e redenzione.
Maurizio Virdis.
2019-01-01
Abstract
Egiziaca practices prostitution since adolescence: but not out of compulsion or necessity, which indeed she refuses any compensation linked to her services that she offers for free. Rather she is driven by a strong narcissistic drive which makes her fascinated by her beauty and seductive capacity. Once converted, she practices the ascetic hermitic life in the desert beyond the Jordan. Here happens the meeting between her and the monk Zosimus, who sees her in the nakedness of her body, having now been torn apart, after forty-seven years of life in complete solitude, the clothes that covered her. The nakedness of her body leads her to lay bare her soul and her story which she tells Zosimus. A thin thread links prostitution and holiness: a going and a being beyond oneself, drawn by another force. Which makes her acquire, through her bodily maceration, the truth, which she offers to the monk through the narration of her own life experience.File | Dimensione | Formato | |
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