In this study, we analyze the image of women in cruises advertising posters. These images are remarkable for two reasons. First, they show the sociocultural aspects that revolve around the feminine image in tourism by putting thoughts on the current media. Then, they use semiotic and linguistic strategies that play a fundamental role in the development of tourist’s desired destinations. Along this research, we propose to emphasize the importance of linguistic, semiotic and anthropological ads cruises. The analysis takes into account the perspective of cognitive linguistics, intentionality of communicative language which has a high incidence of rhetorical figures. Moreover, we stress the importance of the paratext (titles, subtitles, preface, public choice) in terms of structural linguistics. From the anthropological point of view, we analyze the function of female sexuality by the image of a tanned body and stripped by highlighting issues in symbolic reference to gender studies. This research is intended to give a contribution to the analysis of tourist advertising practice; this approach may be one of the key tools to achieve an understanding of gender representation in the global culture.
In questo studio, analizziamo l'immagine delle donne nei cartelloni pubblicitari delle crociere. Tali immagini sono interessanti per due ragioni: in primo luogo, mostrano gli aspetti socioculturali che ruotano attorno all'immagine femminile nel turismo fornendo una riflessione sui media attuali. In secondo luogo, usano strategie semiotiche e linguistiche che svolgono un ruolo fondamentale nello sviluppo delle destinazioni desiderate del turista. Con tale ricerca, proponiamo di sottolineare l'importanza di uno studio linguistico, semiotico e antropologico delle pubblicità delle crociere. L'analisi tiene conto della prospettiva cognitiva, dell'intenzionalità del linguaggio comunicativo che ha un'alta incidenza di figure retoriche. Inoltre, sottolineiamo l'importanza del paratesto (titoli, sottotitoli, prefazione, scelta del pubblico) in termini di linguistica strutturale. Dal punto di vista antropologico, analizziamo la funzione della sessualità femminile attraverso l'esame dell’immagine di un corpo nudo e abbronzato e tentiamo di mettere in evidenza le questioni riguardanti gli studi di genere. Questa ricerca intende fornire un contributo all'analisi della pubblicità turistica e può essere uno degli strumenti chiave per comprendere la rappresentazione di genere in seno a una cultura globale.
Corps féminin et représentations touristiques : le cas des placards publicitaires des vacances en croisière
Albano M
Writing – Original Draft Preparation
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2013-01-01
Abstract
In this study, we analyze the image of women in cruises advertising posters. These images are remarkable for two reasons. First, they show the sociocultural aspects that revolve around the feminine image in tourism by putting thoughts on the current media. Then, they use semiotic and linguistic strategies that play a fundamental role in the development of tourist’s desired destinations. Along this research, we propose to emphasize the importance of linguistic, semiotic and anthropological ads cruises. The analysis takes into account the perspective of cognitive linguistics, intentionality of communicative language which has a high incidence of rhetorical figures. Moreover, we stress the importance of the paratext (titles, subtitles, preface, public choice) in terms of structural linguistics. From the anthropological point of view, we analyze the function of female sexuality by the image of a tanned body and stripped by highlighting issues in symbolic reference to gender studies. This research is intended to give a contribution to the analysis of tourist advertising practice; this approach may be one of the key tools to achieve an understanding of gender representation in the global culture.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.