In this study, we analyze the image of women in cruises advertising posters. These images are remarkable for two reasons. First, they show the sociocultural aspects that revolve around the feminine image in tourism by putting thoughts on the current media. Then, they use semiotic and linguistic strategies that play a fundamental role in the development of tourist’s desired destinations. Along this research, we propose to emphasize the importance of linguistic, semiotic and anthropological ads cruises. The analysis takes into account the perspective of cognitive linguistics, intentionality of communicative language which has a high incidence of rhetorical figures. Moreover, we stress the importance of the paratext (titles, subtitles, preface, public choice) in terms of structural linguistics. From the anthropological point of view, we analyze the function of female sexuality by the image of a tanned body and stripped by highlighting issues in symbolic reference to gender studies. This research is intended to give a contribution to the analysis of tourist advertising practice; this approach may be one of the key tools to achieve an understanding of gender representation in the global culture.

In questo studio, analizziamo l'immagine delle donne nei cartelloni pubblicitari delle crociere. Tali immagini sono interessanti per due ragioni: in primo luogo, mostrano gli aspetti socioculturali che ruotano attorno all'immagine femminile nel turismo fornendo una riflessione sui media attuali. In secondo luogo, usano strategie semiotiche e linguistiche che svolgono un ruolo fondamentale nello sviluppo delle destinazioni desiderate del turista. Con tale ricerca, proponiamo di sottolineare l'importanza di uno studio linguistico, semiotico e antropologico delle pubblicità delle crociere. L'analisi tiene conto della prospettiva cognitiva, dell'intenzionalità del linguaggio comunicativo che ha un'alta incidenza di figure retoriche. Inoltre, sottolineiamo l'importanza del paratesto (titoli, sottotitoli, prefazione, scelta del pubblico) in termini di linguistica strutturale. Dal punto di vista antropologico, analizziamo la funzione della sessualità femminile attraverso l'esame dell’immagine di un corpo nudo e abbronzato e tentiamo di mettere in evidenza le questioni riguardanti gli studi di genere. Questa ricerca intende fornire un contributo all'analisi della pubblicità turistica e può essere uno degli strumenti chiave per comprendere la rappresentazione di genere in seno a una cultura globale.

Corps féminin et représentations touristiques : le cas des placards publicitaires des vacances en croisière

Albano M
Writing – Original Draft Preparation
;
2013-01-01

Abstract

In this study, we analyze the image of women in cruises advertising posters. These images are remarkable for two reasons. First, they show the sociocultural aspects that revolve around the feminine image in tourism by putting thoughts on the current media. Then, they use semiotic and linguistic strategies that play a fundamental role in the development of tourist’s desired destinations. Along this research, we propose to emphasize the importance of linguistic, semiotic and anthropological ads cruises. The analysis takes into account the perspective of cognitive linguistics, intentionality of communicative language which has a high incidence of rhetorical figures. Moreover, we stress the importance of the paratext (titles, subtitles, preface, public choice) in terms of structural linguistics. From the anthropological point of view, we analyze the function of female sexuality by the image of a tanned body and stripped by highlighting issues in symbolic reference to gender studies. This research is intended to give a contribution to the analysis of tourist advertising practice; this approach may be one of the key tools to achieve an understanding of gender representation in the global culture.
2013
9781935494270
In questo studio, analizziamo l'immagine delle donne nei cartelloni pubblicitari delle crociere. Tali immagini sono interessanti per due ragioni: in primo luogo, mostrano gli aspetti socioculturali che ruotano attorno all'immagine femminile nel turismo fornendo una riflessione sui media attuali. In secondo luogo, usano strategie semiotiche e linguistiche che svolgono un ruolo fondamentale nello sviluppo delle destinazioni desiderate del turista. Con tale ricerca, proponiamo di sottolineare l'importanza di uno studio linguistico, semiotico e antropologico delle pubblicità delle crociere. L'analisi tiene conto della prospettiva cognitiva, dell'intenzionalità del linguaggio comunicativo che ha un'alta incidenza di figure retoriche. Inoltre, sottolineiamo l'importanza del paratesto (titoli, sottotitoli, prefazione, scelta del pubblico) in termini di linguistica strutturale. Dal punto di vista antropologico, analizziamo la funzione della sessualità femminile attraverso l'esame dell’immagine di un corpo nudo e abbronzato e tentiamo di mettere in evidenza le questioni riguardanti gli studi di genere. Questa ricerca intende fornire un contributo all'analisi della pubblicità turistica e può essere uno degli strumenti chiave per comprendere la rappresentazione di genere in seno a una cultura globale.
Cette étude analyse l’image de la femme dans les placards publicitaires des croisières. Ces images sont remarquables pour deux raisons. D’abord elles montrent les aspects socioculturels qui tournent autour de l’image féminine dans le tourisme en posant réflexions sur les actuels médias. Ensuite elles utilisent des stratégies sémiotiques et linguistiques qui jouent un rôle fondamental dans la mise en désir des destinations touristiques. Dans cette recherche, nous nous proposons de souligner l’importance d’une approche linguistique, sémiotique et anthropologique de quelques placards publicitaires des croisières. L’analyse prend en considération, du point de vue de la linguistique cognitive, l’intentionnalité communicative de la langue qui présente une forte incidence de figures de rhétoriques. En outre, nous soulignons l’importance du paratexte (titres, sous-titres, préfaces, choix du public) du point de vue de la linguistique structuraliste. Du point de vue anthropologique, nous analysons la fonction de la sexualité féminine par l’image d’un corps bronzé et dénudé en mettant en évidence des questions symboliques et en se référant aussi aux gender studies. Cette recherche a le but de donner une contribution à l’analyse des pratiques publicitaires touristiques et cette approche peut être un des outils privilégiés pour atteindre une compréhension de la représentation des sexes dans la culture mondialisée.
embodiment
gender studies
semantica cognitiva
analisi del discorso
antropologia del turismo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11584/339105
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