The study highlights the strong tension between compositive anatomical representations (depiction of several body parts in the same image) and dissective representations (depiction of parts isolated from the whole). Leonardo and other authors favour a compositive iconographic model. Others, like Vesalius, an analytical and dissective model. In the background is the not easy relationship between the compositive idea of harmony, fundamental in art and other areas of Renaissance culture, and a science analytical by nature, such as anatomy.
Lo studio evidenzia la forte tensione tra rappresentazioni anatomiche compositive (raffigurazione in una stessa immagine di più parti del corpo) e rappresentazioni dissettive (raffigurazione di parti isolate dal tutto). Leonardo e altri autori privilegiano un modello iconografico compositivo. Altri, come Vesalio, un modello analitico e dissettivo. Sullo sfondo il non facile rapporto tra l’idea compositiva di armonia, fondamentale nell'arte e in altri ambiti della cultura Rinascimentale, e una scienza per sua natura analitica quale è l’anatomia.
La ricerca dell’armonia. Rappresentazioni anatomiche nel Rinascimento.
Domenico Laurenza
2003-01-01
Abstract
The study highlights the strong tension between compositive anatomical representations (depiction of several body parts in the same image) and dissective representations (depiction of parts isolated from the whole). Leonardo and other authors favour a compositive iconographic model. Others, like Vesalius, an analytical and dissective model. In the background is the not easy relationship between the compositive idea of harmony, fundamental in art and other areas of Renaissance culture, and a science analytical by nature, such as anatomy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


