The book sheds light on the complex relationship (found at almost every level of investigation) between the late 13th century Roman de Flamenca, one of the most relevant exponents of the Occitan "narrative exception", and the literary type of troubadour poetry. The work therefore investigates the intertextual weaving of the Roman in relation to the genres and models of the "great courtly song", as well as the profound restructuring of the idea, psychology and ethics of "fin'amor" implemented by the author of Flamenca. Preface by Maurizio Virdis.
Il volume fa luce sul complesso rapporto (riscontrabile pressoché a ogni livello d'indagine) tra il tardo-duecentesco Roman de Flamenca, esponente tra i più rilevanti dell'"eccezione narrativa" occitana, e il tipo letterario della lirica trobadorica. L'opera indaga dunque la tessitura intertestuale del romanzo relativamente ai generi e ai modelli del grande canto cortese, nonché la profonda ristrutturazione dell'idea, della psicologia e dell'etica della "fin'amor" attuata dall'autore di Flamenca. Prefazione di Maurizio Virdis.
Cantar e contar. Fonti trobadoriche nel «Roman de Flamenca»
Macciò, AndreaPrimo
2018-01-01
Abstract
The book sheds light on the complex relationship (found at almost every level of investigation) between the late 13th century Roman de Flamenca, one of the most relevant exponents of the Occitan "narrative exception", and the literary type of troubadour poetry. The work therefore investigates the intertextual weaving of the Roman in relation to the genres and models of the "great courtly song", as well as the profound restructuring of the idea, psychology and ethics of "fin'amor" implemented by the author of Flamenca. Preface by Maurizio Virdis.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.