The phonetic competence of even advanced learners of German is typically characterized by errors arising different equivalence classes between the mother tongue and the foreign language, which can lead to significant misunderstandings or misinterpretations during conversations. Based on these premises, the article first discusses the conditions and means by which the acquisition of German prosody in DaF (German as a Foreign Language) can be specifically promoted for Italophones. Then, considering aspects of language acquisition theory and recent empirical findings, some didactic and methodological proposals for classroom practice will be presented.
Punto di partenza del contributo è una doppia constatazione: da un lato, la rilevanza comunicativa per il sistema del tedesco degli elementi prosodici quale mezzo di codifica della struttura informativa; dall’altro, la scarsa attenzione che la disciplina DaF (Deutsch als Fremdsprache) ha fin qui dedicato a questi aspetti, sia a livello teorico–metodologico che nella prassi dell’insegnamento, non solo in Italia. Nelle pagine a seguire sarà quindi presentato l’apparato concettuale, rivolgendo particolare attenzione a due particolari tratti soprasegmentali, accento e tono, per loro organizzazione sistemica e occorrenza regolare nella codifica della struttura informativa propriamente descrivibili in termini di “grammatica”. Nella seconda parte del contributo sarà invece delineata l’articolazione di un modulo didattico dedicato a forma e funzione dell’accento tedesco, la cui efficacia è stata più volte oggetto di sperimentazione in aula con apprendenti italofoni.
Der Erwerb deutscher Prosodie durch italophone DaF-Lernende. Ausgangspunkte und didaktisch-methodische Überlegungen für die Unterrichtspraxis
Cosentino Gianluca
2024-01-01
Abstract
The phonetic competence of even advanced learners of German is typically characterized by errors arising different equivalence classes between the mother tongue and the foreign language, which can lead to significant misunderstandings or misinterpretations during conversations. Based on these premises, the article first discusses the conditions and means by which the acquisition of German prosody in DaF (German as a Foreign Language) can be specifically promoted for Italophones. Then, considering aspects of language acquisition theory and recent empirical findings, some didactic and methodological proposals for classroom practice will be presented.File | Dimensione | Formato | |
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