The fortune of collective biographies, especially since the 1960s, is particularly linked to the history of women, conventionally excluded from social and political history, and from historiographical discourse in general. This contribution aims at highlighting the methodological principles on which is based Margaret Forster collective biography “Significant Sisters. The Grassroots of Active Feminism” (1984) and the reasons of her choices. Her work focuses on three different threads: the histories and the biographies of eight selected biographical subjects; the process of socio-historical change in the background; the development of the ideology behind the feminist movement. The choice of the genre of collective biography not only allows to combine these three strands, and to illuminate a process of change that is necessarily individual and collective at the same time, but is also consubstantial to all the epistemological and philosophical reflection that forms the background to Forster’s object of study: collective biography is the realisation and expression of some of the essential principles of the «‘feminist methodology’ for the socio-historical disciplines» (Passerini, 1991, p. 185). Among these principles, this book chapter investigates the conscious use of methodological anachronism and the breaking of the traditional subject/object relationship in favour of an ‘intersubjectivity’ and dialogism between knowing subject and known object.
La fortuna delle biografie collettive, soprattutto dagli anni Sessanta del Novecento è particolarmente legata alla storia delle donne, convenzionalmente escluse dalla storia sociale e politica, e dal discorso storiografico in generale. L’opera di Forster, "Significant Sisters. The Grassroots of Active Feminism" (1984), è strutturata su tre direttrici di cui il presente studio intende illuminare i principi metodologici che vi stanno alla base e le ragioni di queste scelte: la prima si focalizza sulle storie e le biografie degli otto soggetti selezionati; la seconda segue il processo di cambiamento storico-sociale che vi fa da sfondo; l’ultima segue lo sviluppo dell’ideologia presente dietro la corrente femminista. La scelta del genere della biografia collettiva non solo consente di coniugare questi tre filoni, e di illuminare un processo di cambiamento che è necessariamente individuale e collettivo insieme, ma è consustanziale a tutta la riflessione anche epistemologica e filosofica che fa da sfondo all’oggetto di studio di Forster, giacché la biografia collettiva è essa stessa realizzazione ed espressione di alcuni dei principi cardine della «“metodologia femminista” per le discipline storico-sociali» (Passerini, 1991, p. 185). Tra questi principi, questo contributo analizza l’uso consapevole dell’anacronismo metodologico e la rottura del tradizionale rapporto soggetto/oggetto a favore di un’“intersoggettività” e di un dialogismo tra soggetto conoscente e oggetto conosciuto.
Ripensare il femminismo, riconoscersi sorelle: la biografia collettiva 'Significant Sisters' di Margaret Forster
Claudia Cao
Primo
2024-01-01
Abstract
The fortune of collective biographies, especially since the 1960s, is particularly linked to the history of women, conventionally excluded from social and political history, and from historiographical discourse in general. This contribution aims at highlighting the methodological principles on which is based Margaret Forster collective biography “Significant Sisters. The Grassroots of Active Feminism” (1984) and the reasons of her choices. Her work focuses on three different threads: the histories and the biographies of eight selected biographical subjects; the process of socio-historical change in the background; the development of the ideology behind the feminist movement. The choice of the genre of collective biography not only allows to combine these three strands, and to illuminate a process of change that is necessarily individual and collective at the same time, but is also consubstantial to all the epistemological and philosophical reflection that forms the background to Forster’s object of study: collective biography is the realisation and expression of some of the essential principles of the «‘feminist methodology’ for the socio-historical disciplines» (Passerini, 1991, p. 185). Among these principles, this book chapter investigates the conscious use of methodological anachronism and the breaking of the traditional subject/object relationship in favour of an ‘intersubjectivity’ and dialogism between knowing subject and known object.File | Dimensione | Formato | |
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