The anonymous Carmen adversus Marcionitas (written presumably not before the second quarter of the fifth century), is a didactic poem in five books in which the poet refutes Marcionistic dualism through a series of argumentative techniques. It was first published in 1564 by Georg Fabricius on the basis of a now-lost manuscript. The constitutio textus is often problematic, as the catalog of the bishops of Rome at the end of the third book shows (3,272-302). This paper aims to provide a critical and exegetical commentary on this section of the poem.

L’anonimo Carmen adversus Marcionitas (scritto presumibilmente non prima del secondo quarto del V secolo), è un poema didattico in cinque libri in cui il poeta confuta il dualismo marcionita attraverso una serie di tecniche argomentative. Fu pubblicato per la prima volta nel 1564 da Georg Fabricius sulla base di un manoscritto ormai perduto. La constitutio textus è spesso problematica, come dimostra il catalogo dei vescovi di Roma alla fine del terzo libro (3,272-302). Il presente lavoro si propone di fornire un commento critico ed esegetico a questa sezione del poema.

Annotazioni critiche ed esegetiche su Ps. Tert. carm. adv. Marc. 3,272-302

Donato De Gianni
2024-01-01

Abstract

The anonymous Carmen adversus Marcionitas (written presumably not before the second quarter of the fifth century), is a didactic poem in five books in which the poet refutes Marcionistic dualism through a series of argumentative techniques. It was first published in 1564 by Georg Fabricius on the basis of a now-lost manuscript. The constitutio textus is often problematic, as the catalog of the bishops of Rome at the end of the third book shows (3,272-302). This paper aims to provide a critical and exegetical commentary on this section of the poem.
2024
978-88-31475-34-1
L’anonimo Carmen adversus Marcionitas (scritto presumibilmente non prima del secondo quarto del V secolo), è un poema didattico in cinque libri in cui il poeta confuta il dualismo marcionita attraverso una serie di tecniche argomentative. Fu pubblicato per la prima volta nel 1564 da Georg Fabricius sulla base di un manoscritto ormai perduto. La constitutio textus è spesso problematica, come dimostra il catalogo dei vescovi di Roma alla fine del terzo libro (3,272-302). Il presente lavoro si propone di fornire un commento critico ed esegetico a questa sezione del poema.
Ps.Tertulliano; Carm. adv. Marc.; Note critiche ed esegetiche
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