The text constitutes a conclusion to the curate. The author resumes the concept of communication by expanding it and applying it to the agro-food industry. From the meeting between communicative practice and food (as a socio-cultural act) two complementary processes arise: a) food as communication and b) communication on food. The first is a cultural practice and a language that emphasizes the differences between groups, ethnic groups, and social strata. Food as a communication tends to strengthen social diversity. In the second sense, think about the different types of communication about the food that happened in history (in literature, in advertising on paper, on radio, on television and on the net). Ultimately, the author emphasizes the terminological dimension of food communication, the source of good communication about food, practices, and strategies. Hence, the importance of using technology in the creation, processing and dissemination of terminology on food. The author recalls the importance of three fundamental parameters to ensure better communication of food terminology through new technologies, namely: circularity, operability, systematicity.

Il testo costituisce una conclusione alla curatela. L'autore riprende il concetto di comunicazione ampliandolo e applicandolo a al settore dell'agroalimentare. Dall'incontro tra la pratica comunicativa e il cibo (come atto socio-culturale) nascono due processi complementari ossia del a) del cibo come comunicazione e b) della comunicazione sul cibo. Il primo costituisce una pratica culturale e un linguaggio che mette in risalto le differenze tra gruppi, etnie, strati sociali. Il cibo come comunicazione tende a rafforzare le diversità sociali. Nella seconda accezione, basti pensare ai diversi tipi di comunicazione sul cibo che si sono succeduti nel corso della storia (in letteratura, nella pubblicità su carta, su radio, su televisione e in rete). In ultima analisi, l'autore mette in risalto la dimensione terminologica della comunicazione sul cibo, delle fonti di partenza per una buona comunicazione sul cibo, delle pratiche e strategie. Da qui, l'importanza dell'uso della tecnologia nella creazione, elaborazione e diffusione della terminologia sul cibo. L'autore richiama l'importanza di tre parametri fondamentali per garantire una migliore comunicazione della terminologia del cibo attraverso le nuove tecnologie ovvero: circolarità, operatività, sistematicità.

Conclusioni

DE GIOVANNI, COSIMO
2014-01-01

Abstract

The text constitutes a conclusion to the curate. The author resumes the concept of communication by expanding it and applying it to the agro-food industry. From the meeting between communicative practice and food (as a socio-cultural act) two complementary processes arise: a) food as communication and b) communication on food. The first is a cultural practice and a language that emphasizes the differences between groups, ethnic groups, and social strata. Food as a communication tends to strengthen social diversity. In the second sense, think about the different types of communication about the food that happened in history (in literature, in advertising on paper, on radio, on television and on the net). Ultimately, the author emphasizes the terminological dimension of food communication, the source of good communication about food, practices, and strategies. Hence, the importance of using technology in the creation, processing and dissemination of terminology on food. The author recalls the importance of three fundamental parameters to ensure better communication of food terminology through new technologies, namely: circularity, operability, systematicity.
2014
9788891710963
Il testo costituisce una conclusione alla curatela. L'autore riprende il concetto di comunicazione ampliandolo e applicandolo a al settore dell'agroalimentare. Dall'incontro tra la pratica comunicativa e il cibo (come atto socio-culturale) nascono due processi complementari ossia del a) del cibo come comunicazione e b) della comunicazione sul cibo. Il primo costituisce una pratica culturale e un linguaggio che mette in risalto le differenze tra gruppi, etnie, strati sociali. Il cibo come comunicazione tende a rafforzare le diversità sociali. Nella seconda accezione, basti pensare ai diversi tipi di comunicazione sul cibo che si sono succeduti nel corso della storia (in letteratura, nella pubblicità su carta, su radio, su televisione e in rete). In ultima analisi, l'autore mette in risalto la dimensione terminologica della comunicazione sul cibo, delle fonti di partenza per una buona comunicazione sul cibo, delle pratiche e strategie. Da qui, l'importanza dell'uso della tecnologia nella creazione, elaborazione e diffusione della terminologia sul cibo. L'autore richiama l'importanza di tre parametri fondamentali per garantire una migliore comunicazione della terminologia del cibo attraverso le nuove tecnologie ovvero: circolarità, operatività, sistematicità.
Communication; Terminology
Comunicazione; Terminologia
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