In questo articolo rifletto sui Nuovi Italiani (la cosiddetta “seconda generazione” di immigrati in Italia) e i modi con cui reagiscono alle loro condizioni di subalternità e marginalizzazione nello spazio pubblico attraverso l’uso del social network TikTok. Per fare questo, affronterò le nozioni di subalternità e di etnografia dei social network da un punto di vista metodologico. Queste nozioni forniranno un quadro per analizzare alcune produzioni audiovisive realizzate dai Nuovi Italiani. Infine, cercherò di rispondere alla seguente domanda: in che modo i Nuovi Italiani usano TikTok per rimodellare la loro posizione nello spazio pubblico italiano e, allo stesso tempo, produrre uno spazio di comunicazione transculturale?
In this article, I reflect on the New Italians (the so-called “second generation” of immigrants in Italy) and the ways in which they react to subalternity and marginalization conditions in the public space through the use of the TikTok social network. To do this, I will deal with the notions of subalternity and social network ethnography from a methodological point of view. These notions will provide a framework for analyzing some audio-visual productions made by New Italians. In the end, I will try to answer the following question: how do New Italians use Tiktok to reshape their position in the Italian public space and, at the same time, produce a Transcultural communication space? Keywords: New Italians, migration, social network ethnography, TikTok.
Transcultural voices and subalternity in a TikTok ethnography: some provisional remarks
Francesco Bachis
2023-01-01
Abstract
In this article, I reflect on the New Italians (the so-called “second generation” of immigrants in Italy) and the ways in which they react to subalternity and marginalization conditions in the public space through the use of the TikTok social network. To do this, I will deal with the notions of subalternity and social network ethnography from a methodological point of view. These notions will provide a framework for analyzing some audio-visual productions made by New Italians. In the end, I will try to answer the following question: how do New Italians use Tiktok to reshape their position in the Italian public space and, at the same time, produce a Transcultural communication space? Keywords: New Italians, migration, social network ethnography, TikTok.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.