The Soviet writer Andrej Platonov (1899-1951) is characterised by a prose imbued with dense philosophical meditations and a form that draws on the traditions of fairy tales and myths, yet within the framework of a poetic approach that aims to reflect on Soviet contemporaneity. Inspired by original philosophers such as Nikolai Fёdorov, Platonov investigates man's aspiration for happiness, both psychological and physical, in highly dramatic tones. Starting from an ascetic conception of sexuality that marks his beginnings in the spirit of socialist sublimation, he questions the weight of carnal instincts and the nullification of sex in the name of higher spiritual principles, going so far as to write that there is an ‘imperialism of the lower parts’ in man that must be chastised. The 1937 short story ‘The Potudan’ River' is one of the ripest fruits of these reflections. The protagonist suffers from a transient but devastating impotence due to an imbalance between physical forces and mental energies that do not live in harmony in his body. This inability to unite in a carnal sense with his wife brings him to the brink of annihilation. The essay analyses the dynamics by which, in the story in question, Platonov arrives at a partial acceptance of sexuality and a new phase in his artistic vision, which in part contradicts the Fёdorovian inspiration.
Lo scrittore sovietico Andrej Platonov (1899-1951) si caratterizza per una prosa innervata di dense meditazioni filosofiche e per una forma che attinge alle tradizioni della fiaba e del mito, pur nel quadro di una poetica che si propone di riflettere sulla contemporaneità sovietica. Ispirato da filosofi originali come Nikolaj Fёdorov, Platonov indaga con toni altamente drammatici l’aspirazione dell’uomo alla felicità, psicologica e fisica. Partendo da una concezione ascetica della sessualità che segna i suoi esordi in un’ottica di sublimazione socialista, egli si interroga sul peso degli istinti carnali e sull’annullamento del sesso in nome di principi spirituali superiori, giungendo a scrivere che nell’uomo esiste un “imperialismo delle parti basse” che va castigato. Il racconto del 1937 "Il fiume Potudan’" è uno dei frutti più maturi di queste riflessioni. Il protagonista soffre di un’impotenza passeggera, ma devastante, dovuta a uno squilibrio tra forze fisiche ed energie mentali che nel suo corpo non vivono in armonia. Questa impossibilità ad unirsi in senso carnale alla moglie lo porta sull’orlo dell’annientamento. Nel saggio si analizzano le dinamiche con cui nel racconto in questione Platonov addiviene ad una parziale accettazione della sessualità e ad una nuova fase della sua visione artistica, che in parte smentisce l'ispirazione fёdoroviana.
Il fiume Potudan’ di Andrej Platonov: l’impotenza come momento di passaggio
Massimo Tria
2023-01-01
Abstract
The Soviet writer Andrej Platonov (1899-1951) is characterised by a prose imbued with dense philosophical meditations and a form that draws on the traditions of fairy tales and myths, yet within the framework of a poetic approach that aims to reflect on Soviet contemporaneity. Inspired by original philosophers such as Nikolai Fёdorov, Platonov investigates man's aspiration for happiness, both psychological and physical, in highly dramatic tones. Starting from an ascetic conception of sexuality that marks his beginnings in the spirit of socialist sublimation, he questions the weight of carnal instincts and the nullification of sex in the name of higher spiritual principles, going so far as to write that there is an ‘imperialism of the lower parts’ in man that must be chastised. The 1937 short story ‘The Potudan’ River' is one of the ripest fruits of these reflections. The protagonist suffers from a transient but devastating impotence due to an imbalance between physical forces and mental energies that do not live in harmony in his body. This inability to unite in a carnal sense with his wife brings him to the brink of annihilation. The essay analyses the dynamics by which, in the story in question, Platonov arrives at a partial acceptance of sexuality and a new phase in his artistic vision, which in part contradicts the Fёdorovian inspiration.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Massimo Tria, Il fiume Potudan’ di Andrej Platonov, l’impotenza come momento di passaggio.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: Contributo in un volume dedicato al tema dell'impotenza nella letteratura
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
245.19 kB
Formato
Adobe PDF
|
245.19 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.