The research aims to analyse the relationship between Data Protection and the ‘circulation’ of personal data that has become established in the emerging data-driven economy. The issue of data protection in data-driven economy has become a subject of intense debate, particularly due to the widespread use of contractual schemes that enable one party to collect and process data. This dynamic has led to the need for a multi-level protection system, incorporating the application of the application of Regulation (EU) 2016/679, Contract law and, where appropriate, Consumer law. Through the examination of recent cases submitted to the Court of Justice of the European Union and the study of the latest regulatory developments, it has been observed that the commercialization of personal data processing is an unimpeded reality, often even promoted by European Institutions, aiming to foster favorable conditions for fair and transparent data access and use, grounded in trust and respect for European standards and values. Having reconstructed the right to protection of personal data as a right of personality, subject to limited forms of negotiation, this research also explores the context in which personal data is commodified, the market dynamics, and the potential for considering information as legal assets when it holds social utility. From the perspective of Private law, a proper framework for the commercialization of personal data processing requires the assessment of validity of the contracts in light of the limits placed on the protection of the individual and their information. This highlights the need to identify the limits and mechanisms by which data subjects may grant others the right to use their personal data, as well as the legal bases that support such processing from the standpoint of data protection.
La tesi mira ad analizzare le relazioni tra la protezione dei dati personali e i fenomeni di ‘circolazione’ che si sono affermati nell’emergente economia dei dati. La protezione dei dati personali nella data-economy è una questione di cruciale importanza a causa degli schemi contrattuali che permettono a una parte di raccogliere dati personali altrui e sfruttarli per fini profittevoli. Questi fenomeni commerciali richiedono la costruzione di un sistema di tutele multilivello che preveda l’applicazione del Regolamento (UE) 2016/679, del diritto contrattuale e, dove opportuno, del diritto del consumatore. Attraverso la disamina dei recenti casi sottoposti alla Corte di Giustizia dell’Unione europea e lo studio degli ultimi interventi regolatori, si è potuto constatare come la commercializzazione del trattamento dei dati personali sia una realtà non ostacolata, ma anzi promossa dalle Istituzioni europee con lo scopo di favorire condizioni eque e chiare di accesso e utilizzo dei dati, in un clima di fiducia e nel rispetto delle norme e dei valori europei. Dopo aver ricostruito il diritto alla protezione dei dati personali come diritto della personalità, di cui sono ammesse limitate forme di disposizione, è stato esaminato il contesto in cui la patrimonializzazione dei dati personali si verifica, le dinamiche di mercato e la possibilità di qualificare l’informazione come bene giuridico quando abbia un’utilità sociale. Il corretto inquadramento giusprivatistico della commercializzazione del trattamento dei dati personali ha imposto la verifica della validità dei contratti in considerazione dei limiti che si ergono a tutela della persona e delle sue informazioni. Di qui, la necessità di individuare in che limiti e attraverso quali strumenti negoziali l’interessato può riconoscere ad altri un diritto allo sfruttamento dei propri dati personali e, sul piano della protezione dei dati, quali basi giuridiche possano essere poste a fondamento del trattamento.
Il diritto alla protezione dei dati personali nella Data Economy. I contratti con le piattaforme digitali
GALATA', PAOLA
2024-02-24
Abstract
The research aims to analyse the relationship between Data Protection and the ‘circulation’ of personal data that has become established in the emerging data-driven economy. The issue of data protection in data-driven economy has become a subject of intense debate, particularly due to the widespread use of contractual schemes that enable one party to collect and process data. This dynamic has led to the need for a multi-level protection system, incorporating the application of the application of Regulation (EU) 2016/679, Contract law and, where appropriate, Consumer law. Through the examination of recent cases submitted to the Court of Justice of the European Union and the study of the latest regulatory developments, it has been observed that the commercialization of personal data processing is an unimpeded reality, often even promoted by European Institutions, aiming to foster favorable conditions for fair and transparent data access and use, grounded in trust and respect for European standards and values. Having reconstructed the right to protection of personal data as a right of personality, subject to limited forms of negotiation, this research also explores the context in which personal data is commodified, the market dynamics, and the potential for considering information as legal assets when it holds social utility. From the perspective of Private law, a proper framework for the commercialization of personal data processing requires the assessment of validity of the contracts in light of the limits placed on the protection of the individual and their information. This highlights the need to identify the limits and mechanisms by which data subjects may grant others the right to use their personal data, as well as the legal bases that support such processing from the standpoint of data protection.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.