The technological turn invests the world of education in its foundations, transforming learning paradigms, institutional structures and practices; the foreseeable future scenario also affects formal education systems, which are moving towards a multidisciplinary vision and practice and towards the subjectivity of learners. But in this context, a central question still remains on the margins of public debate: the relationship between education and imaginary/media. That experience of living and transforming the world that in traditional school programs and practices only enters through obsolete literature and history manuals.
Il passaggio d'epoca investe nei fondamenti il mondo dell’educazione, trasformando i paradigmi dell’apprendimento, le strutture e le pratiche istituzionali; si intravede il prevedibile scenario futuro – che nel Nord Europa è il presente - anche per i sistemi di istruzione formale, con il mainstream che punta verso una visione e una pratica multidisciplinare e sulla soggettività di chi apprende. Ma in questo quadro una questione centrale resta ancora ai margini del dibattito pubblico e scientifico: la relazione fra educazione e immaginari/media. Quell'esperienza dell'abitare e trasformare il mondo che nei programmi e nelle pratiche scolastiche tradizionali entra esclusivamente attraverso il letto di Procuste di obsoleti manuali di letteratura e di storia.
Verso la blended education. Riflettendo su immaginari, media e apprendimento
ILARDI, EMILIANO;
2015-01-01
Abstract
The technological turn invests the world of education in its foundations, transforming learning paradigms, institutional structures and practices; the foreseeable future scenario also affects formal education systems, which are moving towards a multidisciplinary vision and practice and towards the subjectivity of learners. But in this context, a central question still remains on the margins of public debate: the relationship between education and imaginary/media. That experience of living and transforming the world that in traditional school programs and practices only enters through obsolete literature and history manuals.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Blendeded education.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
207.81 kB
Formato
Adobe PDF
|
207.81 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.