The need for an interdisciplinary approach to disability and inclusive processes is- sues cannot be conceived as an unusual subject in the current scientific debate. Nevertheless, the will for dialogue sometimes collides with a still broad distance among epistemic paradigms, languages and practices within the various domains of knowledge. From the outcomes of a recent research on identity development in the disabled person within the health care processes, it seems useful to enhance the exploration on the dialogue between Special Pedagogy and Medicine. Through a pedagogical reading of the bio-psycho-social model of the ICF, this ar- ticle aims to contribute in displaying some useful elements for the orientation of the medical practice towards the acknowledgment of the subjective and identity dimensions which characterize the existential expe-rience of the disabled person.

La necessità di un approccio interdisciplinare ai temi della disabilità e dei processi inclusivi non può concepirsi come novità nell’attuale dibattito scientifico. Nono- stante ciò, la volontà di dialogo collide, spesso, con la ancora spiccata “lontanan- za” fra paradigmi epistemici, linguaggi e pratiche in seno ai diversi settori del sape- re. A partire dagli esiti di una recente indagine sullo sviluppo identitario della per- sona disabile nell’ambito dei processi di cura medica sembra utile approfondire il percorso esplorativo sul dialogo fra la Pedagogia Speciale e la medicina. Attraverso una lettura pedagogica del modello bio-psico-sociale dell’ICF, il saggio vuole contribuire a mettere in luce alcuni elementi capaci di orientare la pratica medica nel riconoscimento delle dimensioni soggettive che connotano l’esperienza esistenziale della persona in situazione di disabilità.

Disabilità e soggettività. Costruire un dialogo interdisciplinare attraverso l’ICF

ZURRU, ANTIOCO LUIGI
2017-01-01

Abstract

The need for an interdisciplinary approach to disability and inclusive processes is- sues cannot be conceived as an unusual subject in the current scientific debate. Nevertheless, the will for dialogue sometimes collides with a still broad distance among epistemic paradigms, languages and practices within the various domains of knowledge. From the outcomes of a recent research on identity development in the disabled person within the health care processes, it seems useful to enhance the exploration on the dialogue between Special Pedagogy and Medicine. Through a pedagogical reading of the bio-psycho-social model of the ICF, this ar- ticle aims to contribute in displaying some useful elements for the orientation of the medical practice towards the acknowledgment of the subjective and identity dimensions which characterize the existential expe-rience of the disabled person.
2017
La necessità di un approccio interdisciplinare ai temi della disabilità e dei processi inclusivi non può concepirsi come novità nell’attuale dibattito scientifico. Nono- stante ciò, la volontà di dialogo collide, spesso, con la ancora spiccata “lontanan- za” fra paradigmi epistemici, linguaggi e pratiche in seno ai diversi settori del sape- re. A partire dagli esiti di una recente indagine sullo sviluppo identitario della per- sona disabile nell’ambito dei processi di cura medica sembra utile approfondire il percorso esplorativo sul dialogo fra la Pedagogia Speciale e la medicina. Attraverso una lettura pedagogica del modello bio-psico-sociale dell’ICF, il saggio vuole contribuire a mettere in luce alcuni elementi capaci di orientare la pratica medica nel riconoscimento delle dimensioni soggettive che connotano l’esperienza esistenziale della persona in situazione di disabilità.
ICF; Disability; Personal factors; Special Pedagogy; Medicine
ICF; disabilità; fattori personali; Pedagogia Speciale; medicina
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