The main objective of this paper is to present a study approach and a cartographic representation of the smart cities that starts from the redefinition of the territorial scale of analysis, since it is believed that the currently used urban scale is not suitable for the Italian context, since it does not takes into account its polycentric configuration and the distribution of a majority of medium and small towns in relation to a small number of larger cities. Therefore, it was decided to use the perimeter of the metropolitan cities, recently established by law, as administrative boundary for understanding and measuring the ‘smartness’ of a territory, throughout indicators related to the mobility of people, the population density in relation to soil consumption and the distribution of wealth.

Obiettivo principale dell'articolo è quello di presentare un approccio di studio e di rappresentazione cartografica delle smart cities che parta dalla ridefinizione della scala territoriale di analisi, poiché si ritiene che quella strettamente urbana attualmente impiegata sia una scala riduttiva nel contesto italiano, poiché essa non tiene conto della configurazione policentrica e della distribuzione di una maggior parte di nuclei di medie e piccole dimensioni in relazione a un numero esiguo di centri urbani di maggiore estensione. Si è scelto, pertanto, di utilizzare il perimetro delle città metropolitane di recente costituzione come ritaglio amministrativo ai fini della comprensione e della misurazione della smartness di un territorio, filtrata attraverso di indicatori relativi alla mobilità delle persone, alla densità della popolazione in relazione al consumo di suolo e alla distribuzione della ricchezza.

Smart region: analisi e rappresentazione della smartness delle città metropolitane italiane

Paola, Zamperlin
;
Chiara, Garau
2017-01-01

Abstract

The main objective of this paper is to present a study approach and a cartographic representation of the smart cities that starts from the redefinition of the territorial scale of analysis, since it is believed that the currently used urban scale is not suitable for the Italian context, since it does not takes into account its polycentric configuration and the distribution of a majority of medium and small towns in relation to a small number of larger cities. Therefore, it was decided to use the perimeter of the metropolitan cities, recently established by law, as administrative boundary for understanding and measuring the ‘smartness’ of a territory, throughout indicators related to the mobility of people, the population density in relation to soil consumption and the distribution of wealth.
2017
Obiettivo principale dell'articolo è quello di presentare un approccio di studio e di rappresentazione cartografica delle smart cities che parta dalla ridefinizione della scala territoriale di analisi, poiché si ritiene che quella strettamente urbana attualmente impiegata sia una scala riduttiva nel contesto italiano, poiché essa non tiene conto della configurazione policentrica e della distribuzione di una maggior parte di nuclei di medie e piccole dimensioni in relazione a un numero esiguo di centri urbani di maggiore estensione. Si è scelto, pertanto, di utilizzare il perimetro delle città metropolitane di recente costituzione come ritaglio amministrativo ai fini della comprensione e della misurazione della smartness di un territorio, filtrata attraverso di indicatori relativi alla mobilità delle persone, alla densità della popolazione in relazione al consumo di suolo e alla distribuzione della ricchezza.
Smart Region; Indicators; Open Data; Metropolitan city
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