The interpretation of the Reformation allows to draw a comparison between Hans Belting’s thought concerning the separation between the era of image and the era of art, and Joachim Ritter’s and Odo Marquard’s philosophy of aesthetic compensation. The present work aims to examine affinities and differences between such views, from terminological questions to the understanding of the role of the images in Lutheranism, Calvinism, and Catholicism.
L’interpretazione della Riforma protestante costituisce il terreno per un confronto tra la riflessione di Hans Belting, condotta nell’ottica di una separazione tra era dell’immagine ed era dell’arte, e l’estetica della compensazione di Joachim Ritter e Odo Marquard. Le affinità e le differenze riscontrabili tra queste posizioni costituiscono l’oggetto del presente lavoro, dalle questioni terminologiche fino all’interpretazione del ruolo dell’immagine in ambito luterano, calvinista e cattolico.
Hans Belting, l’estetica della compensazione e la Riforma
Luca Vargiu
2018-01-01
Abstract
The interpretation of the Reformation allows to draw a comparison between Hans Belting’s thought concerning the separation between the era of image and the era of art, and Joachim Ritter’s and Odo Marquard’s philosophy of aesthetic compensation. The present work aims to examine affinities and differences between such views, from terminological questions to the understanding of the role of the images in Lutheranism, Calvinism, and Catholicism.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Vargiu L - 2018 Belting compensazione riforma.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
288.71 kB
Formato
Adobe PDF
|
288.71 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.