Family, as a pedagogical subject, is not such an easy one as it could appear, especially in cultural and traditional contexts in which the educational role of the family (as a model) and of the families (as its phenomena) is in some way taken for granted. “Familiar pedagogy” as scientific reflection has, therefore, earlier surfaced in such cultural contexts, in which this educational significance is not directly and spontaneously ascribed. So, it is not an easy task, to examine the pedagogical role of family. We will, nonetheless, try to research this meanings and themes, focusing on the relationship between norm and transgression in family education. Is there a norm, that guides parental education and teaching towards children and what is considered transgressive in regard of this values? Is it possible to consider the relationship between norm and transgression not in the sense of relationships inside the family, but in the sense of a relationship – or a conflict – between the “norm” representing society, and a “transgression” representing family? How does this all change in sight of the aftermath of globalization and of migration phenomena, that tend to bring different values and familiar styles in close comparison? And how does this all change, in sight of the strong changing of familiar structures and their renewed recognition? It is an argument that can’t avoid a thematic search, with some historical reference, upon the issues of authority and restlessness/uncertainty. The consideration of norm, indeed, summons the reflection upon its sources and upon the ways the power is distributed in an educational relationship; on the other side, the normative factors that are intrinsically linked to education, must be deeply reconsidered in an era of uncertainty and through an unquiet look. And, at last, we would try to highlight some permanent theoretical cores of the inquiry, such as pedagogical key-points in the educational meaning of family and families.

La riflessione pedagogica sulla famiglia, in quanto riflessione strutturata intorno ai fatti educativi che riguardano la famiglia e le famiglie, è meno scontata di quanto possa apparire; soprattutto nel contesto di culture e tradizioni che a tale soggetto attribuiscono una funzione educativa in modo irriflesso. La “pedagogia della famiglia”, in tal senso, è, infatti, emersa precedentemente nei contesti culturali nei quali tale attribuzione di significato educativo non avveniva e non avviene in modo diretto e spontaneo. Non è, per tali ragioni, un compito agevole esaminare e isolare le influenze pedagogiche ed educative della famiglia. Si cercherà, nondimeno, di condurre un’indagine su questi argomenti, concentrandosi sul tema del rapporto tra norma e trasgressione nell’educazione familiare. C’è una norma o ci sono delle norme che guidano il lavoro educativo genitoriale nei confronti dei figli e cosa può essere definito trasgressivo rispetto ad esso? Oppure, il rapporto tra norma e trasgressione si esprime piuttosto nel confronto tra la società come norma e la famiglia, quella particolare famiglia, che ad essa trasgredisce? E come cambia, quest’insieme di temi intrecciati, nell’epoca post-globalizzazione e nell’epoca dei fenomeni migratori, che porta con sé una condizione di confronto tra valori e stili genitoriali diversi? Ma ancora, come cambia detto rapporto, con il riconoscimento di strutture familiari differenti e plurali? È un discorso che non può che passare attraverso un’esplorazione tematica, con qualche riferimento all’evoluzione storica, sui temi dell’autorità/autorevolezza, da un lato, e dell’incertezza/inquietudine, dall’altro. La riflessione sulla norma, infatti, richiama immediatamente quella sulle sue fonti e sui modi in cui è distribuito il potere nella relazione educativa; d’altra parte, gli elementi normativi, intrinsecamente legati all’educazione, devono essere radicalmente ripensati in un’epoca d’incertezza e attraverso uno sguardo che accolga l’inquietudine. Infine, si cercherà di evidenziare alcuni nuclei teoretici della ricerca, quali punti-chiave permanenti della riflessione sul significato pedagogico della famiglia e delle famiglie.

Norm And Transgression In Family Education. Changing Families, Historical Features and Permanent Pedagogic Categories

Claudia Secci
2019-01-01

Abstract

Family, as a pedagogical subject, is not such an easy one as it could appear, especially in cultural and traditional contexts in which the educational role of the family (as a model) and of the families (as its phenomena) is in some way taken for granted. “Familiar pedagogy” as scientific reflection has, therefore, earlier surfaced in such cultural contexts, in which this educational significance is not directly and spontaneously ascribed. So, it is not an easy task, to examine the pedagogical role of family. We will, nonetheless, try to research this meanings and themes, focusing on the relationship between norm and transgression in family education. Is there a norm, that guides parental education and teaching towards children and what is considered transgressive in regard of this values? Is it possible to consider the relationship between norm and transgression not in the sense of relationships inside the family, but in the sense of a relationship – or a conflict – between the “norm” representing society, and a “transgression” representing family? How does this all change in sight of the aftermath of globalization and of migration phenomena, that tend to bring different values and familiar styles in close comparison? And how does this all change, in sight of the strong changing of familiar structures and their renewed recognition? It is an argument that can’t avoid a thematic search, with some historical reference, upon the issues of authority and restlessness/uncertainty. The consideration of norm, indeed, summons the reflection upon its sources and upon the ways the power is distributed in an educational relationship; on the other side, the normative factors that are intrinsically linked to education, must be deeply reconsidered in an era of uncertainty and through an unquiet look. And, at last, we would try to highlight some permanent theoretical cores of the inquiry, such as pedagogical key-points in the educational meaning of family and families.
2019
La riflessione pedagogica sulla famiglia, in quanto riflessione strutturata intorno ai fatti educativi che riguardano la famiglia e le famiglie, è meno scontata di quanto possa apparire; soprattutto nel contesto di culture e tradizioni che a tale soggetto attribuiscono una funzione educativa in modo irriflesso. La “pedagogia della famiglia”, in tal senso, è, infatti, emersa precedentemente nei contesti culturali nei quali tale attribuzione di significato educativo non avveniva e non avviene in modo diretto e spontaneo. Non è, per tali ragioni, un compito agevole esaminare e isolare le influenze pedagogiche ed educative della famiglia. Si cercherà, nondimeno, di condurre un’indagine su questi argomenti, concentrandosi sul tema del rapporto tra norma e trasgressione nell’educazione familiare. C’è una norma o ci sono delle norme che guidano il lavoro educativo genitoriale nei confronti dei figli e cosa può essere definito trasgressivo rispetto ad esso? Oppure, il rapporto tra norma e trasgressione si esprime piuttosto nel confronto tra la società come norma e la famiglia, quella particolare famiglia, che ad essa trasgredisce? E come cambia, quest’insieme di temi intrecciati, nell’epoca post-globalizzazione e nell’epoca dei fenomeni migratori, che porta con sé una condizione di confronto tra valori e stili genitoriali diversi? Ma ancora, come cambia detto rapporto, con il riconoscimento di strutture familiari differenti e plurali? È un discorso che non può che passare attraverso un’esplorazione tematica, con qualche riferimento all’evoluzione storica, sui temi dell’autorità/autorevolezza, da un lato, e dell’incertezza/inquietudine, dall’altro. La riflessione sulla norma, infatti, richiama immediatamente quella sulle sue fonti e sui modi in cui è distribuito il potere nella relazione educativa; d’altra parte, gli elementi normativi, intrinsecamente legati all’educazione, devono essere radicalmente ripensati in un’epoca d’incertezza e attraverso uno sguardo che accolga l’inquietudine. Infine, si cercherà di evidenziare alcuni nuclei teoretici della ricerca, quali punti-chiave permanenti della riflessione sul significato pedagogico della famiglia e delle famiglie.
Norm; Transgression; Family Education
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