Objective: To understand the methods adopted by the management of a organization to promote stakeholder involvement in tourism networks. Methodology: The research is qualitative and was carried out through the analysis of seven case studies. To this end, a protocol was prepared for in-depth interviews with the management of the experiences examined. The interviews were then analyzed and processed based on the content. Findings: The research shows how the methods adopted by the management for stakeholder engagement is the result of the implementation of a vision and a strategic approach. Similarly, the results show that this involvement develops mainly through "light" forms, sometimes informal, which then evolve, or can evolve, in more advanced forms. Originality of the work: The study enriches the literature concerning the operational implications of the adoption of a stakeholder marketing and, in particular, on the methods of involvement in co-creative activities of the various stakeholders that evolve in the configuration of a tourist network. Managerial implications: The cases examined in the research show practices that are particularly useful for spreading the culture of collaborative marketing and the adoption of strategies, methods and tools for the implementation of the stakeholder marketing approach.

Obiettivo: Comprendere le modalità adottate dal management per promuovere il coinvolgimento degli stakeholder all’interno di network turistici. Metodologia: La ricerca è di tipo qualitativo ed è stata realizzata attraverso l’analisi di sette casi di studio. A tale fine è stato predisposto un protocollo per interviste in profondità con il management delle esperienze esaminate. Le interviste sono poi state analizzate ed elaborate sulla base del contenuto. Risultati: La ricerca mostra come le modalità adottate dal management per il coinvolgimento degli stakeholder sia il risultato dell’implementazione di una visione e un percorso strategico. Analogamente i risultati mostrano come tale coinvolgimento si sviluppi prevalentemente attraverso forme “leggere”, talvolta informali, che poi evolvono o possono evolvere in forme più evolute. Originalità del lavoro: Lo studio arricchisce la letteratura riguardante le implicazioni operative dell’adozione di un approccio di stakeholder marketing e, in particolare, sulle modalità di coinvolgimento in attività co-creative dei diversi stakeholder che evolvono nella configurazione di un network turistico. Implicazioni manageriali: Dall’analisi dei casi esaminati nella ricerca emergono delle pratiche particolarmente utili per la diffusione della cultura del marketing collaborativo e dell’adozione di strategie, metodi e strumenti di operativizzazione dell’approccio stakeholder marketing.

Lo stakeholder engagement nei processi di co-creazione di valore: il caso di alcune esperienze in ambito turistico

Melis Giuseppe
;
Carrus Pier Paolo
2019-01-01

Abstract

Objective: To understand the methods adopted by the management of a organization to promote stakeholder involvement in tourism networks. Methodology: The research is qualitative and was carried out through the analysis of seven case studies. To this end, a protocol was prepared for in-depth interviews with the management of the experiences examined. The interviews were then analyzed and processed based on the content. Findings: The research shows how the methods adopted by the management for stakeholder engagement is the result of the implementation of a vision and a strategic approach. Similarly, the results show that this involvement develops mainly through "light" forms, sometimes informal, which then evolve, or can evolve, in more advanced forms. Originality of the work: The study enriches the literature concerning the operational implications of the adoption of a stakeholder marketing and, in particular, on the methods of involvement in co-creative activities of the various stakeholders that evolve in the configuration of a tourist network. Managerial implications: The cases examined in the research show practices that are particularly useful for spreading the culture of collaborative marketing and the adoption of strategies, methods and tools for the implementation of the stakeholder marketing approach.
2019
Obiettivo: Comprendere le modalità adottate dal management per promuovere il coinvolgimento degli stakeholder all’interno di network turistici. Metodologia: La ricerca è di tipo qualitativo ed è stata realizzata attraverso l’analisi di sette casi di studio. A tale fine è stato predisposto un protocollo per interviste in profondità con il management delle esperienze esaminate. Le interviste sono poi state analizzate ed elaborate sulla base del contenuto. Risultati: La ricerca mostra come le modalità adottate dal management per il coinvolgimento degli stakeholder sia il risultato dell’implementazione di una visione e un percorso strategico. Analogamente i risultati mostrano come tale coinvolgimento si sviluppi prevalentemente attraverso forme “leggere”, talvolta informali, che poi evolvono o possono evolvere in forme più evolute. Originalità del lavoro: Lo studio arricchisce la letteratura riguardante le implicazioni operative dell’adozione di un approccio di stakeholder marketing e, in particolare, sulle modalità di coinvolgimento in attività co-creative dei diversi stakeholder che evolvono nella configurazione di un network turistico. Implicazioni manageriali: Dall’analisi dei casi esaminati nella ricerca emergono delle pratiche particolarmente utili per la diffusione della cultura del marketing collaborativo e dell’adozione di strategie, metodi e strumenti di operativizzazione dell’approccio stakeholder marketing.
Stakeholder marketing; engagement; value co-creation; tourism networks
Stakeholder marketing; engagement; co-creazione di valore; network turistici
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