In this paper, we aim to present and discuss the results of a research whose objective was to map some of the new relational spaces and policy subjects of educational policy making in the Italian context. Following subjects and objects that have been involved in the ‘doing and undoing’ of the most recent Italian school digitalization policies, La Buona Scuola and the Piano Nazionale Scuola Digitale, we have (re)constructed, on one of the most famous professional social networks, part of the ‘mobile’ interactions that shape the network of national educational policies.

In questo lavoro si presentano e discutono i risultati di una ricerca il cui obiettivo è stato mappare alcuni dei nuovi spazi relazionali e dei nuovi policy subjects del policy-making educativo nel contesto italiano. Seguendo i soggetti e gli oggetti che sono stati coinvolti nel “farsi e disfarsi” delle più recenti politiche di digitalizzazione della scuola italiana, La Buona Scuola ed il Piano Nazionale Scuola Digitale, abbiamo (ri)costruito, su uno dei più noti social network professionali, parte delle interazioni “mobili” che configurano il network delle politiche educative nazionali. In this paper, we aim to present and discuss the results of a research whose objective was to map some of the new relational spaces and policy subjects of educational policy-making in the Italian context. Following subjects and objects that have been involved in the "doing and undoing" of the most recent Italian school digitalization policies, La Buona Scuola and the Piano Nazionale Scuola Digitale, we have (re)constructed, on one of the most famous professional social networks, part of the "mobile" interactions that shape the network of national educational policies.

La digitalizzazione della scuola. Reti, soggetti e idee per una nuova politics dell’educazione

Spanò, Emanuela
;
2019-01-01

Abstract

In this paper, we aim to present and discuss the results of a research whose objective was to map some of the new relational spaces and policy subjects of educational policy making in the Italian context. Following subjects and objects that have been involved in the ‘doing and undoing’ of the most recent Italian school digitalization policies, La Buona Scuola and the Piano Nazionale Scuola Digitale, we have (re)constructed, on one of the most famous professional social networks, part of the ‘mobile’ interactions that shape the network of national educational policies.
2019
In questo lavoro si presentano e discutono i risultati di una ricerca il cui obiettivo è stato mappare alcuni dei nuovi spazi relazionali e dei nuovi policy subjects del policy-making educativo nel contesto italiano. Seguendo i soggetti e gli oggetti che sono stati coinvolti nel “farsi e disfarsi” delle più recenti politiche di digitalizzazione della scuola italiana, La Buona Scuola ed il Piano Nazionale Scuola Digitale, abbiamo (ri)costruito, su uno dei più noti social network professionali, parte delle interazioni “mobili” che configurano il network delle politiche educative nazionali. In this paper, we aim to present and discuss the results of a research whose objective was to map some of the new relational spaces and policy subjects of educational policy-making in the Italian context. Following subjects and objects that have been involved in the "doing and undoing" of the most recent Italian school digitalization policies, La Buona Scuola and the Piano Nazionale Scuola Digitale, we have (re)constructed, on one of the most famous professional social networks, part of the "mobile" interactions that shape the network of national educational policies.
Digitalization; education; policy networks; epistemic communities; network ethnography
Digitalizzazione; istruzione; policy networks; comunità epistemiche; network ethnography
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Articolo SD completo-unito.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia: versione editoriale
Dimensione 1.92 MB
Formato Adobe PDF
1.92 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11584/279541
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact