This paper focuses on Ricoeur’s conception of the capable human being; a conception that interprets personal identity as constituted through a hermeneutical process which is simultaneously a vertical (subjective) dialectic of self-emancipation and a horizontal (social, interrelational) dialectic of recognition. Ricoeur’s speculative investigations around the human being progresses in parallel with the evolution of his hermeneutical conception, from the paradigm of an interpretation of symbols and myths to the analysis of text and narration, thence to phenomenological hermeneutics of the self, and finally to the hermeneutics of translation and recognition. It is in particular the latter movement that allows a productive dialogue with Levinas and Ricoeur on vulnerability and intersubjectivity.

Questo articolo si focalizza sul concetto ricœuriano di home capable; un concetto che intende l’identità personale come costituita attraverso un processo ermeneutico che è una dialettica verticale (soggettiva) di emancipazione e, allo stesso tempo, una dialettica orizzontale (sociale e inter-relazionale) di riconoscimento. L’investigazione di Ricœur intorno all’essere umano procede in parallelo con l’evoluzione della sua concezione ermeneutica, dal paradigma dell’interpretazione dei simboli e dei miti all’analisi del testo e della narrazione, per approdare a una fenomenologia ermeneutica del sé e, alla fine, ad una ermeneutica della traduzione e del riconoscimento. È in particolare l’ultimo movimento che favorisce un dialogo produttivo tra Lévinas e Ricœur su vulnerabilità e intersoggettività.

Soggettività come processo ermeneutico? Del passaggio ricœuriano per la traduzione e delle sue implicazioni antropologiche

busacchi
Investigation
2019-01-01

Abstract

This paper focuses on Ricoeur’s conception of the capable human being; a conception that interprets personal identity as constituted through a hermeneutical process which is simultaneously a vertical (subjective) dialectic of self-emancipation and a horizontal (social, interrelational) dialectic of recognition. Ricoeur’s speculative investigations around the human being progresses in parallel with the evolution of his hermeneutical conception, from the paradigm of an interpretation of symbols and myths to the analysis of text and narration, thence to phenomenological hermeneutics of the self, and finally to the hermeneutics of translation and recognition. It is in particular the latter movement that allows a productive dialogue with Levinas and Ricoeur on vulnerability and intersubjectivity.
2019
Questo articolo si focalizza sul concetto ricœuriano di home capable; un concetto che intende l’identità personale come costituita attraverso un processo ermeneutico che è una dialettica verticale (soggettiva) di emancipazione e, allo stesso tempo, una dialettica orizzontale (sociale e inter-relazionale) di riconoscimento. L’investigazione di Ricœur intorno all’essere umano procede in parallelo con l’evoluzione della sua concezione ermeneutica, dal paradigma dell’interpretazione dei simboli e dei miti all’analisi del testo e della narrazione, per approdare a una fenomenologia ermeneutica del sé e, alla fine, ad una ermeneutica della traduzione e del riconoscimento. È in particolare l’ultimo movimento che favorisce un dialogo produttivo tra Lévinas e Ricœur su vulnerabilità e intersoggettività.
Ricœur; Levinas; Vulnerability; Otherness; Translation
Ricœur; Levinas; Vulnerabilità; Alterità; Traduzione
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