The purpose of this essay is to investigate the impact of the Marian cults specialized against the Muslim threat in Sardinia in the 16 th -17 th centuries by analyzing the relative Marian iconographies. Specifically we intend to study the processes of reception and diffusion of the devotions sponsored by the mendicant orders of the Trinitarians (Our Lady of Ransom, Our Lady of Good Remedy), of the Mercedarians (Our Lady of Mercy, Our Lady of Bonaria) and in particular of the Augustinians (Virgin Hodegetria), which played a key role in the development of a new iconography with underlying messages of redemption, conversion and reconversion. In the investigation, the political, social and devotional context of reference is taken into account, data are gleaned from archival and literary sources and particular attention is paid to the use of images in their dual expression through sculptural production and literary description.

Lo scopo di questo contributo è indagare sull’impatto dei culti mariani specializzati contro la minaccia musulmana nella Sardegna dei secoli XVI-XVII attraverso l’analisi delle relative iconografie mariane. Nello specifico si intende approfondire i processi di ricezione e diffusione delle devozioni patrocinate dagli ordini mendicanti dei Trinitari (Madonna del Riscatto, Madonna del Rimedio), dei Mercedari (Madonna della Mercede, Madonna di Bonaria) e in particolare degli Agostiniani (Madonna d’Itria), che svolsero un ruolo chiave nella elaborazione di una nuova iconografia con sottesi messaggi di redenzione, conversione e riconversione. Nell’indagine si tiene conto del contesto politico, sociale e devozionale di riferimento, si attingono dati dalle fonti archivistiche e letterarie e si presta particolare attenzione all’uso delle immagini nella loro duplice manifestazione attraverso la produzione scultorea e la descrizione letteraria.

Redimere, convertire, riconvertire. Produzione, risemantizzazione e uso di immagini mariane nelle isole mediterranee dell’Impero spagnolo (secoli XVI-XVII): il caso Sardegna

Salis, Mauro
2019-01-01

Abstract

The purpose of this essay is to investigate the impact of the Marian cults specialized against the Muslim threat in Sardinia in the 16 th -17 th centuries by analyzing the relative Marian iconographies. Specifically we intend to study the processes of reception and diffusion of the devotions sponsored by the mendicant orders of the Trinitarians (Our Lady of Ransom, Our Lady of Good Remedy), of the Mercedarians (Our Lady of Mercy, Our Lady of Bonaria) and in particular of the Augustinians (Virgin Hodegetria), which played a key role in the development of a new iconography with underlying messages of redemption, conversion and reconversion. In the investigation, the political, social and devotional context of reference is taken into account, data are gleaned from archival and literary sources and particular attention is paid to the use of images in their dual expression through sculptural production and literary description.
2019
Lo scopo di questo contributo è indagare sull’impatto dei culti mariani specializzati contro la minaccia musulmana nella Sardegna dei secoli XVI-XVII attraverso l’analisi delle relative iconografie mariane. Nello specifico si intende approfondire i processi di ricezione e diffusione delle devozioni patrocinate dagli ordini mendicanti dei Trinitari (Madonna del Riscatto, Madonna del Rimedio), dei Mercedari (Madonna della Mercede, Madonna di Bonaria) e in particolare degli Agostiniani (Madonna d’Itria), che svolsero un ruolo chiave nella elaborazione di una nuova iconografia con sottesi messaggi di redenzione, conversione e riconversione. Nell’indagine si tiene conto del contesto politico, sociale e devozionale di riferimento, si attingono dati dalle fonti archivistiche e letterarie e si presta particolare attenzione all’uso delle immagini nella loro duplice manifestazione attraverso la produzione scultorea e la descrizione letteraria.
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