The aim of this article is to show the close link between the medieval French romance Guillaume d’Angleterre – composed in the second half of the thirteenth century – and the contemporary revaluation of the merchant class. As a matter of fact the romance proposes the same path to rehabilitation of the merchant figure as that suggested by coeval theological speculation, principally elaborated upon by the Franciscans. The process of moralization and sacralization of mercantile practice is carried out through the representation of a variegated sample of merchants, each bearing distinct characterizations and different conceptions of commercial activity.
Scopo di questo articolo è mostrare lo stretto legame esistente tra il romanzo medioevale francese Guillaume d’Angleterre ˗ composto nella seconda metà del tredicesimo secolo ˗ e la coeva riabilitazione della classe mercantile. Il romanzo propone infatti il medesimo percorso di rivalutazione della figura del mercante che viene parallelamente attuato nell’ambito della coeva speculazione teologica, elaborata principalmente in ambito francescano. Il processo di moralizzazione e sacralizzazione della pratica della mercatura viene realizzato attraverso la rappresentazione di un variegato campionario di mercanti, ciascuno connotato da peculiarità differenti e portatore di una diversa concezione della pratica commerciale.
Il Guillaume d’Angleterre e la rivalutazione della classe mercantile
Patrizia Maria Serra
Writing – Original Draft Preparation
2020-01-01
Abstract
The aim of this article is to show the close link between the medieval French romance Guillaume d’Angleterre – composed in the second half of the thirteenth century – and the contemporary revaluation of the merchant class. As a matter of fact the romance proposes the same path to rehabilitation of the merchant figure as that suggested by coeval theological speculation, principally elaborated upon by the Franciscans. The process of moralization and sacralization of mercantile practice is carried out through the representation of a variegated sample of merchants, each bearing distinct characterizations and different conceptions of commercial activity.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
P. Serra- Spolia 2020.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: estratto volume rivista
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
878.1 kB
Formato
Adobe PDF
|
878.1 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.