The paper analyses public universities' efficiency levels in Italy over the period 2010-2017, using a two-stage procedure. In the first stage, we use the non-parametric Data Envelopment Analysis method to calculate each university's internal technical efficiency score in a model with two outputs (teaching and research) and four inputs (students, academic staff, technical staff and financial resources). In the second stage, we employ linear regression models to evaluate the impact on the internal efficiency generated by the socio-economic contextual factors of the region in which the university is located. The first stage analysis indicates a general increase of relative technical efficiency from 2010 to 2017, coupled with a noticeable decrease in dispersion mainly due to efficiency improvements of Southern universities. This finding could be interpreted as evidence of the ability of universities to respond to the specific incentives brought about by recent reforms. The second stage provides convincing evidence on how the level of per capita income, students competences and the quality of local institutions affect universities' efficiency. These results call for policies tackling disparities in territorial conditions to in order to break a vicious circle as fewer resources for universities operating in lagging areas entails less local capacity to produce human capital and technological innovation, and this further worsens local socio-economic conditions.
Questo studio analizza i livelli di efficienza delle università pubbliche in Italia nel periodo 2010-2017, utilizzando una procedura a due stadi. Nel primo stadio, si impiega la Data Envelopment Analysis per calcolare il punteggio di efficienza tecnica interna di ciascuna università in un modello con due output (insegnamento e ricerca) e quattro input (studenti, personale accademico, personale tecnico e risorse finanziarie). Nel secondo stadio, vengono utilizzati modelli di regressione lineare per valutare l’effetto che i fattori socio-economici di contesto esercitano sull’efficienza delle università. L'analisi DEA indica un aumento generale dell'efficienza tecnica relativa dal 2010 al 2017, associato a una notevole diminuzione della dispersione, quest’ultima dovuta principalmente ai miglioramenti dell'efficienza delle università meridionali. Questo dato potrebbe essere interpretato come evidenza della capacità delle università di rispondere agli incentivi specifici indotti dalle recenti riforme. I risultati del secondo stadio dell’analisi mettono in luce come il livello di reddito pro capite, le competenze degli studenti e la qualità delle istituzioni locali influenzino l'efficienza delle università. Questi risultati pongono in evidenza la necessita di politiche che affrontino le disparità nelle condizioni territoriali al fine di interrompere il circolo vizioso che, con minori risorse per le università che operano in aree in ritardo, porta a ridurre la capacità locale di produrre capitale umano e innovazione tecnologica, e questo peggiora ulteriormente le condizioni socio-economiche locali.
Gli effetti del contesto territoriale sull’efficienza delle università in Italia
Marrocu, Emanuela;Paci, Raffaele
2020-01-01
Abstract
The paper analyses public universities' efficiency levels in Italy over the period 2010-2017, using a two-stage procedure. In the first stage, we use the non-parametric Data Envelopment Analysis method to calculate each university's internal technical efficiency score in a model with two outputs (teaching and research) and four inputs (students, academic staff, technical staff and financial resources). In the second stage, we employ linear regression models to evaluate the impact on the internal efficiency generated by the socio-economic contextual factors of the region in which the university is located. The first stage analysis indicates a general increase of relative technical efficiency from 2010 to 2017, coupled with a noticeable decrease in dispersion mainly due to efficiency improvements of Southern universities. This finding could be interpreted as evidence of the ability of universities to respond to the specific incentives brought about by recent reforms. The second stage provides convincing evidence on how the level of per capita income, students competences and the quality of local institutions affect universities' efficiency. These results call for policies tackling disparities in territorial conditions to in order to break a vicious circle as fewer resources for universities operating in lagging areas entails less local capacity to produce human capital and technological innovation, and this further worsens local socio-economic conditions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Eyesreg_CMMP_iris.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: pdf
Tipologia:
versione pre-print
Dimensione
51.46 kB
Formato
Adobe PDF
|
51.46 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.