The study analyzes the role of the travel blogger as a contemporary expression of tourism marketing. In the new digital reality, travel bloggers perform the intermediary function between destination and customer that in the offline world has long been performed by traditional tour operators and travel agents. The message of these influencers can be much more effective than the expensive advertising campaigns implemented by tourism organizations through traditional marketing channels. Establishing a connection between travel bloggers and tour operators, therefore becomes a crucial strategy for exploiting the potential offered by the ITC in the field of tourism promotion. Within this vision, and as an example of good practice, the study illustrates the digital platform "A blogger for Italy" which is one of the first attempts to create, at a national level, a structured network between travel bloggers and tour operators. The study suggests that travel bloggers can become ambassadors of territoriality especially with reference to places away from the usual mass tourism routes and for which a growing segment of tourism demand shows renewed interest.

Lo studio analizza la figura del travel blogger quale espressione contemporanea del marketing turistico. Nella nuova realtà digitale, i travel blogger svolgono quella funzione di intermediazione tra destinazione e cliente che nel mondo offline è stata a lungo svolta dai tradizionali tour operator e agenti di viaggio. Il messaggio di questi influencer può essere molto più efficace delle costose campagne pubblicitarie attuate dagli enti turistici attraverso i tradizionali canali di marketing. Stabilire una connessione tra travel blogger e operatori turistici diventa quindi una strategia cruciale per sfruttare le potenzialità offerte dall’ITC nel campo della promozione turistica. In questa visione, e quale esempio di buona pratica, lo studio illustra la piattaforma digitale “Un blogger per l’Italia” che costituisce uno dei primi tentativi di creazione, in campo nazionale, di una rete strutturata tra i travel blogger e gli operatori turistici del territorio. Lo studio suggerisce che i travel blogger possono diventare ambasciatori della territorialità soprattutto in riferimento ai luoghi meno battuti dai tragitti consueti del turismo di massa e per i quali un segmento crescente della domanda turistica mostra un rinnovato interesse.

Travel bloggers and tourism marketing: the example of the 'A Blogger for Italy' platform

Iorio, Monica
2021-01-01

Abstract

The study analyzes the role of the travel blogger as a contemporary expression of tourism marketing. In the new digital reality, travel bloggers perform the intermediary function between destination and customer that in the offline world has long been performed by traditional tour operators and travel agents. The message of these influencers can be much more effective than the expensive advertising campaigns implemented by tourism organizations through traditional marketing channels. Establishing a connection between travel bloggers and tour operators, therefore becomes a crucial strategy for exploiting the potential offered by the ITC in the field of tourism promotion. Within this vision, and as an example of good practice, the study illustrates the digital platform "A blogger for Italy" which is one of the first attempts to create, at a national level, a structured network between travel bloggers and tour operators. The study suggests that travel bloggers can become ambassadors of territoriality especially with reference to places away from the usual mass tourism routes and for which a growing segment of tourism demand shows renewed interest.
2021
Lo studio analizza la figura del travel blogger quale espressione contemporanea del marketing turistico. Nella nuova realtà digitale, i travel blogger svolgono quella funzione di intermediazione tra destinazione e cliente che nel mondo offline è stata a lungo svolta dai tradizionali tour operator e agenti di viaggio. Il messaggio di questi influencer può essere molto più efficace delle costose campagne pubblicitarie attuate dagli enti turistici attraverso i tradizionali canali di marketing. Stabilire una connessione tra travel blogger e operatori turistici diventa quindi una strategia cruciale per sfruttare le potenzialità offerte dall’ITC nel campo della promozione turistica. In questa visione, e quale esempio di buona pratica, lo studio illustra la piattaforma digitale “Un blogger per l’Italia” che costituisce uno dei primi tentativi di creazione, in campo nazionale, di una rete strutturata tra i travel blogger e gli operatori turistici del territorio. Lo studio suggerisce che i travel blogger possono diventare ambasciatori della territorialità soprattutto in riferimento ai luoghi meno battuti dai tragitti consueti del turismo di massa e per i quali un segmento crescente della domanda turistica mostra un rinnovato interesse.
Travel blogger; travel stories; tourist image; marketing
Travel blogger; racconti di viaggio; immagine turistica; marketing
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