The historical‐interpretative perspective of Special Pedagogy, as well as deepening the knowledge of the authors and works that contributed to the origin and development of the discipline, is aimed at re‐reading, understanding and let know the educational experiences that are most at risk of exclusion from collective memory. There is a close correlation between the rare traces of the educational events of girls with disability and the silence regarding the role of women in special education processes. This contribution, through the analysis of diaries, manuscripts and letters of protagonists, try to brings to light the pioneering experience of teachers of the Perkins Institute of Boston, Lydia Drew, Mary Swift and Sara Wight who accompanied Laura Bridgman in her educational path. The investigation of the texts allows to highlight the elements that have characterized the female special‐pedagogy perspective
La prospettiva storico-interpretativa della Pedagogia Speciale, oltre ad approfondire la conoscenza degli autori e delle opere che hanno contribuito alla nascita e allo sviluppo della disciplina, è volta a rileggere, a comprendere e a far conoscere le esperienze educative che rischiano maggiormente l’esclusione dalla memoria collettiva. Vi è uno stretto connubio tra le rare tracce delle vicende educative delle bambine e delle ragazze in situazione di disabilità e il silenzioriguardo al ruolo delle donne nei processi di educazione speciale. Il presente contributo, attraverso l’analisi di diari, di manoscritti e della corrispondenza dei protagonisti, cerca di portare alla luce l’esperienza pioneristica delle insegnanti dell’Istituto Perkins di Boston, Lydia Drew, Mary Swift e Sara Wight, che accompagnarono Laura Bridgman nel suo percorso educativo. L’indagine sui testi consente di evidenziare gli elementi che hanno caratterizzato la prospettiva pedagogico-speciale al femminile.
Donne pioniere dell’educazione speciale. Laura Dewey Bridgman e le insegnanti dell’Istituto Perkins di Boston
Tatulli Ilaria
Co-primo
;Mura AntonelloCo-primo
2021-01-01
Abstract
The historical‐interpretative perspective of Special Pedagogy, as well as deepening the knowledge of the authors and works that contributed to the origin and development of the discipline, is aimed at re‐reading, understanding and let know the educational experiences that are most at risk of exclusion from collective memory. There is a close correlation between the rare traces of the educational events of girls with disability and the silence regarding the role of women in special education processes. This contribution, through the analysis of diaries, manuscripts and letters of protagonists, try to brings to light the pioneering experience of teachers of the Perkins Institute of Boston, Lydia Drew, Mary Swift and Sara Wight who accompanied Laura Bridgman in her educational path. The investigation of the texts allows to highlight the elements that have characterized the female special‐pedagogy perspectiveFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tatulli & Mura 2021 Donne pioniere.pdf
accesso aperto
Descrizione: articolo
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
705.37 kB
Formato
Adobe PDF
|
705.37 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.