The essay aims to investigate the distinctive aspects in the generative processes of Dance Studies and History in Italy at the time of their definition as a scientific and academic discipline. These key-features are examined through the analysis of the Italian scholars who have recently tried to retrace the genealogies or to build a possible history of the field, putting them in connection to similar evidences shared at an international level. The development of the discipline in Italy is contextualised and explained in relation to the artistic, social and scientific trends characterising the specific period in which it was first established in the university, between the end of the 1980s and the 1990s; and in this particular perspective, it becomes also possible to re-read the choices and orientations underlying the “self-historicisations” considered within the paper.
Il saggio si propone di indagare gli aspetti distintivi nei processi generativi degli studi e della storia della danza in Italia al momento della loro definizione come disciplina scientifica e accademica. Queste caratteristiche sono esaminate attraverso l'analisi degli studiosi italiani che hanno recentemente cercato di ripercorrere le genealogie o di costruire una possibile vicenda del settore, mettendole in relazione con testimonianze analoghe condivise a livello internazionale. Lo sviluppo della disciplina in Italia viene poi contestualizzato e spiegato anche guardando alle tendenze artistiche, sociali e scientifiche che caratterizzano il periodo specifico in cui si è strutturata nell'università, tra la fine degli anni '80 e gli anni '90; in questa particolare prospettiva, diventa anche possibile rileggere le scelte e gli orientamenti che stanno alla base delle "auto-storicizzazioni" formulate dagli studiosi considerate nell'articolo.
Per una “storia delle storie” della nascita degli studi in danza nell’università italiana fra pratiche di disciplinizzazione e tendenza agli sconfinamenti
Roberta Ferraresi
2023-01-01
Abstract
The essay aims to investigate the distinctive aspects in the generative processes of Dance Studies and History in Italy at the time of their definition as a scientific and academic discipline. These key-features are examined through the analysis of the Italian scholars who have recently tried to retrace the genealogies or to build a possible history of the field, putting them in connection to similar evidences shared at an international level. The development of the discipline in Italy is contextualised and explained in relation to the artistic, social and scientific trends characterising the specific period in which it was first established in the university, between the end of the 1980s and the 1990s; and in this particular perspective, it becomes also possible to re-read the choices and orientations underlying the “self-historicisations” considered within the paper.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ferraresi_Per una storia delle storie degli studi in danza_MJ_12_2 _2023.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
587.05 kB
Formato
Adobe PDF
|
587.05 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.