If considered beyond technical aspects, accessibility prompts a re-evaluation of vital social and cultural dimensions central to the inclusion process. Within this framework, it becomes feasible to engage in critical reflection and deconstruction of scientific constructs or their interpretive frameworks that wield significant influence over beliefs and perspectives. This applies to biologist Charles Darwin’s work and its reinterpretations, which may have implications for how society has embraced diversity. This evolutionary view is often reduced to being just about competition, ignoring complementary evolutionary dynamics like «mutual aid». Based on these considerations and within the framework of special education, this contribution raises some fundamental questions: to what extent have misunderstandings of Darwinian theories influenced our view of the world, and how significant have they been for inclusive processes? What contribution can Kropotkin’s representation of «mutual aid» (1890) offer in breaking down «epistemic barriers»?
Se assunto non esclusivamente in prospettiva tecnico-architettonica, il concetto trasversale di accessibilità permette un ampliamento di sguardo e il ripensamento di aspetti sociali e culturali fondamentali nel processo di inclusione. A tal riguardo, è possibile riflettere e destrutturare costrutti scientifici, o letture di questi, che sottostanno e modellano credenze e prospettive. È il caso dell’opera del biologo Charles Darwin e delle riletture di questa che potrebbero avere avuto delle implicazioni sul modo in cui la collettività ha finora accolto la diversità. Tale visione evoluzionistica, infatti, è spesso ridotta alla mera manifestazione della lotta e della competizione tra individui, ignorando complementari dinamiche evolutive, come il «mutuo appoggio». Sulla base di tali considerazioni e attraverso lo sguardo della Pedagogia Speciale, il contributo si interroga su alcune questioni fondamentali: in che misura le miscomprensioni delle teorie darwiniane hanno influenzato il modo di guardare al mondo e quanto sono state significative rispetto ai processi inclusivi? Quale contributo può offrire la rappresentazione del «mutuo appoggio» di Kropotkin (1902) nell’abbattimento delle «barriere epistemiche»?
Barriere epistemiche e «mutuo appoggio»: quale accessibilità? = Epistemic Barriers and «Mutual Aid»: What Kind of Accessibility?
Antioco Luigi ZurruCo-primo
;Stefania Falchi
Co-primo
2023-01-01
Abstract
If considered beyond technical aspects, accessibility prompts a re-evaluation of vital social and cultural dimensions central to the inclusion process. Within this framework, it becomes feasible to engage in critical reflection and deconstruction of scientific constructs or their interpretive frameworks that wield significant influence over beliefs and perspectives. This applies to biologist Charles Darwin’s work and its reinterpretations, which may have implications for how society has embraced diversity. This evolutionary view is often reduced to being just about competition, ignoring complementary evolutionary dynamics like «mutual aid». Based on these considerations and within the framework of special education, this contribution raises some fundamental questions: to what extent have misunderstandings of Darwinian theories influenced our view of the world, and how significant have they been for inclusive processes? What contribution can Kropotkin’s representation of «mutual aid» (1890) offer in breaking down «epistemic barriers»?File | Dimensione | Formato | |
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