Several genres of Sardinian traditional music are characterised by the intonation, by the singers, of lyrics composed by the most famous poets of island literature (Paolo Mossa, Peppino Mereu, Antioco Casula etc.). The metres used vary depending on the musical genre and type of song, with a prevalence of septenaries, octosyllabaries or endecasyllables. There are also some rare singing modes, localised in specific areas of the island, that involve the intonation of stanzas ‘in lira’, alternating septenaries and endecasyllables, which this article intends to focus on. After presenting some examples of a tenore and a cuncordu singing, the essay analyses the ways in which text and music interact, focusing on how this particular metrical form contributes to shaping the musical form.
Diversi generi di musica tradizionale sarda si caratterizzano per l’intonazione, da parte dei cantori, di liriche composte ‘a tavolino’, spesso dai più noti poeti della letteratura isolana (Paolo Mossa, Peppino Mereu, Antioco Casula ecc.). I metri utilizzati variano a seconda del genere musicale e della tipologia di canto, con una prevalenza di settenari, ottonari o endecasillabi. Esistono inoltre alcune rare modalità di canto, localizzate in specifiche aree dell’isola, che prevedono l'intonazione di strofe ‘in lira’, che alternano settenari ed endecasillabi, sulle quale il presente contributo intende concentrarsi. Partendo dalla presentazione di alcuni esempi di canto a tenore e a cuncordu, il saggio analizza le modalità di interazione tra testo e musica soffermandosi su come questa particolare forma metrica contribuisca a plasmare la forma musicale.
Testi poetici in lira nel canto a quattro della tradizione sarda
Marco Lutzu
2023-01-01
Abstract
Several genres of Sardinian traditional music are characterised by the intonation, by the singers, of lyrics composed by the most famous poets of island literature (Paolo Mossa, Peppino Mereu, Antioco Casula etc.). The metres used vary depending on the musical genre and type of song, with a prevalence of septenaries, octosyllabaries or endecasyllables. There are also some rare singing modes, localised in specific areas of the island, that involve the intonation of stanzas ‘in lira’, alternating septenaries and endecasyllables, which this article intends to focus on. After presenting some examples of a tenore and a cuncordu singing, the essay analyses the ways in which text and music interact, focusing on how this particular metrical form contributes to shaping the musical form.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
LUTZU_2023_Testi poetici in lira nel canto a quattro della tradizione sarda.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
402.27 kB
Formato
Adobe PDF
|
402.27 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.