After offering a codicological analysis of the manuscript tradition attesting to the unpublished Songe de la voie d’enfer et de la voie de paradis (that is the first rewriting of an allegorical voyage attributed to Pierre de l’Hôpital), the contribution aims to provide a reading of the author’s wider intervention on his source, consisting in the interpolation of a dramatic episode borrowed from the Roman des trois ennemis de l’homme and ultimately deriving from an exemplary tale of John Cassian’s Collationes. The analysis of the pericope, as transmitted by the tradition of the allegorical voyage and a further mise en scène, will be followed by some ecdotical considerations and further conclusions concerning the dynamics of re-elaboration of visionary literature and its relationship with the nascent theatre of morality.
Dopo aver offerto un’organica analisi codicologica della tradizione manoscritta attestante l’inedito Songe de la voie d’enfer et de la voie paradis (primo rimaneggiamento di un viaggio allegorico attribuito a Pierre de l’Hôpital), il presente contributo intende fornire la lettura del più ampio intervento compiuto dall’autore sul suo ipotesto, consistente nell’interpolazione di un "a parte" drammatico mutuato da un analogo episodio occorrente nel Roman des trois ennemis de l’homme (sec. XIII) e derivante, in ultima istanza, da un racconto esemplare delle Collationes di Giovanni Cassiano. All’analisi della pericope, così com'è restituita dalla tradizione del viaggio allegorico e da un’ulteriore mise en scène, seguiranno alcune considerazioni ecdotiche e ulteriori conclusioni di natura letteraria concernenti le dinamiche di rielaborazione della letteratura visionaria e i suoi rapporti col nascente teatro delle moralità.
Sul riuso letterario della tradizione omiletica: il caso di un episodio delle "Collationes" di Cassiano
Andrea MacciòPrimo
2021-01-01
Abstract
After offering a codicological analysis of the manuscript tradition attesting to the unpublished Songe de la voie d’enfer et de la voie de paradis (that is the first rewriting of an allegorical voyage attributed to Pierre de l’Hôpital), the contribution aims to provide a reading of the author’s wider intervention on his source, consisting in the interpolation of a dramatic episode borrowed from the Roman des trois ennemis de l’homme and ultimately deriving from an exemplary tale of John Cassian’s Collationes. The analysis of the pericope, as transmitted by the tradition of the allegorical voyage and a further mise en scène, will be followed by some ecdotical considerations and further conclusions concerning the dynamics of re-elaboration of visionary literature and its relationship with the nascent theatre of morality.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.