The contribution focuses on the vast Fortleben of the Voie d’Enfer et de Paradis by Pierre de l’Hôpital (1315-1336) and sheds light on the dynamics of transmission and re-adaptation in which the text was involved during the fourteenth century. On the basis of new elements derived from a contrastive analysis, the study aims firstly at confirming the hypothesis, supported by S. Menegaldo, of the filiation of Jean de Le Mote’s allegorical voyage (1340) from Pierre de l’Hôpital’s homonymous poem. Secondly, the paper traces as exhaustively as possible the processes of spectacularization and staging implemented in the text by its anonymous rewritings, namely the Songe de la voie d’enfer et de la voie de paradis (of which an approximate dating is also proposed) and the Speculum mondialle morality play.
Il contributo verte sul vasto Fortleben della Voie d’Enfer et de Paradis di Pierre de l’Hôpital (1315-1336) e fa luce sui processi di riscrittura e riadattamento da cui il testo è stato interessato nell’arco del Trecento. Sulla base di nuove considerazioni e di nuovi elementi ricavati da un’analisi contrastiva, lo studio si prefigge innanzitutto l’obiettivo di avvalorare definitivamente l’ipotesi, sostenuta da S. Menegaldo, della filiazione del viaggio allegorico di Jean de Le Mote (1340) dal componimento omonimo di Pierre de l’Hôpital. Di seguito, si traccerà un quadro ragionato e quanto più esaustivo delle dinamiche di spettacolarizzazione e mise-en-scène riguardanti le due riscritture del testo, offerte dai componimenti inediti del Songe de la voie d’enfer et de la voie de paradis (di cui pure si propone un’approssimativa ipotesi di datazione) e della moralità dello Speculum mondialle, che da esso deriva.
“Per la via battuta”: dinamiche di trasmissione e rielaborazione della Voie d’Enfer et de Paradis
Andrea MacciòPrimo
2022-01-01
Abstract
The contribution focuses on the vast Fortleben of the Voie d’Enfer et de Paradis by Pierre de l’Hôpital (1315-1336) and sheds light on the dynamics of transmission and re-adaptation in which the text was involved during the fourteenth century. On the basis of new elements derived from a contrastive analysis, the study aims firstly at confirming the hypothesis, supported by S. Menegaldo, of the filiation of Jean de Le Mote’s allegorical voyage (1340) from Pierre de l’Hôpital’s homonymous poem. Secondly, the paper traces as exhaustively as possible the processes of spectacularization and staging implemented in the text by its anonymous rewritings, namely the Songe de la voie d’enfer et de la voie de paradis (of which an approximate dating is also proposed) and the Speculum mondialle morality play.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.