The meaningful increase in Special Educational Needs in school contexts has provided to underlining the importance of accessibility in teaching-learning processes. Especially, the typical difficulties of ADHD can constitute important barriers to educational accessibility and become a challenging event that introduces training needs for teachers. The paper describes the first results of a collaborative action-research project carried out with a group of teachers and interpreted from a from a transformative perspective. The collected data, in addition to highlighting the relationship between meanings and teaching action, reveal the value of reflective practices to promote teachers’ awareness of their role as mediators of educational accessibility.
Il significativo aumento dei Bisogni Educativi Speciali nei contesti scolastici ha contribuito a sottolineare l’importanza di percorsi accessibili nei processi di insegnamento-apprendimento. In particolare, le difficoltà tipiche dell’ADHD possono costituire un ostacolo alla fruibilità dei processi didattici e divenire un evento sfidante, che sollecita nuove esigenze formative per i docenti. Il contributo illustra i primi esiti di un progetto di collaborative action-research svolto con un gruppo di insegnanti, declinato in ottica trasformativa. I dati raccolti, oltre a evidenziare la relazione tra le cornici di riferimento dei docenti e l’agire didattico, mostrano il valore delle pratiche riflessive nel promuovere nei partecipanti la consapevolezza del loro ruolo di mediatori dell’accessibilità didattica.
Mediazione didattica e accessibilità: percorsi di formazione per lo sviluppo professionale dei docenti
Antonello Mura
;Daniele Bullegas
;Ilaria Tatulli;Asja Mallus
2024-01-01
Abstract
The meaningful increase in Special Educational Needs in school contexts has provided to underlining the importance of accessibility in teaching-learning processes. Especially, the typical difficulties of ADHD can constitute important barriers to educational accessibility and become a challenging event that introduces training needs for teachers. The paper describes the first results of a collaborative action-research project carried out with a group of teachers and interpreted from a from a transformative perspective. The collected data, in addition to highlighting the relationship between meanings and teaching action, reveal the value of reflective practices to promote teachers’ awareness of their role as mediators of educational accessibility.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
4. Mura, Bullegas, Tatulli, Mallus 121-128.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
200.7 kB
Formato
Adobe PDF
|
200.7 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.