The paper sheds light on the complex figurative use of animals in the social-political discourse of the eclectic Regale du Monde (second half of 14th century). After being introduced by a heraldic transfiguration of the monarchies of France and England in the context of the Hundred Years’ War, the historical-prophetic vision of which the composition consists is in fact presided over by a "faunal universe" intended to represent the tripartite microcosm of medieval civilisation. In particular, the regeneration of the secular social order related to the emerging reign of the dedicatee, Charles V the Wise, is staged in the text by a double procession and a Streitgedicht involving three different species of beasts and birds, whose symbolic meaning the present contribution intends to investigate (with specific regard to the very peculiar case of the siskin). Finally, the article offers an edition and translation of the Latin prologue that opens the text as it is preserved in the Cambridge codex (Trinity Hall Library, ms. 12, ff. 100ra-103rb).

Dopo aver avanzato alcune ipotesi di datazione della Regale du Monde (seconda metà del secolo XIV), l’intervento fa luce sul complesso uso simbolico degli animali nel discorso politico-sociale del componimento. Introdotta da una trasfigurazione araldica dei regnanti di Francia e Inghilterra nel contesto contingente della guerra dei cent’anni, la visione storico-profetica di cui consta la Regale è infatti presieduta da un universo faunistico che intende rappresentare il microcosmo tripartito della società medioevale. In particolare, la rigenerazione del saeculum annessa all’incipiente regno del dedicatario, Carlo V il Saggio, è messa in scena da una doppia processione e da un conflictus che vedono protagoniste tre specie diverse di bestie e di uccelli, di cui il presente studio intende approfondire il significato simbolico, con specifico riguardo al caso peculiarissimo del tarin (il lucherino). L’articolo offre, infine, un’edizione e una traduzione del prologo latino che apre il testo così com’è conservato nel codice di Cambridge (Trinity Hall Library, ms. 12, ff. 100ra–103rb).

Sub specie animalium. Simbologia faunistica della società medioevale nella Regale du Monde

Macciò, Andrea
Primo
2023-01-01

Abstract

The paper sheds light on the complex figurative use of animals in the social-political discourse of the eclectic Regale du Monde (second half of 14th century). After being introduced by a heraldic transfiguration of the monarchies of France and England in the context of the Hundred Years’ War, the historical-prophetic vision of which the composition consists is in fact presided over by a "faunal universe" intended to represent the tripartite microcosm of medieval civilisation. In particular, the regeneration of the secular social order related to the emerging reign of the dedicatee, Charles V the Wise, is staged in the text by a double procession and a Streitgedicht involving three different species of beasts and birds, whose symbolic meaning the present contribution intends to investigate (with specific regard to the very peculiar case of the siskin). Finally, the article offers an edition and translation of the Latin prologue that opens the text as it is preserved in the Cambridge codex (Trinity Hall Library, ms. 12, ff. 100ra-103rb).
2023
Dopo aver avanzato alcune ipotesi di datazione della Regale du Monde (seconda metà del secolo XIV), l’intervento fa luce sul complesso uso simbolico degli animali nel discorso politico-sociale del componimento. Introdotta da una trasfigurazione araldica dei regnanti di Francia e Inghilterra nel contesto contingente della guerra dei cent’anni, la visione storico-profetica di cui consta la Regale è infatti presieduta da un universo faunistico che intende rappresentare il microcosmo tripartito della società medioevale. In particolare, la rigenerazione del saeculum annessa all’incipiente regno del dedicatario, Carlo V il Saggio, è messa in scena da una doppia processione e da un conflictus che vedono protagoniste tre specie diverse di bestie e di uccelli, di cui il presente studio intende approfondire il significato simbolico, con specifico riguardo al caso peculiarissimo del tarin (il lucherino). L’articolo offre, infine, un’edizione e una traduzione del prologo latino che apre il testo così com’è conservato nel codice di Cambridge (Trinity Hall Library, ms. 12, ff. 100ra–103rb).
Regale du Monde; estates literature; bestiaries; medieval animal symbolism
Regale du Monde; estates literature; bestiari; simbolismo animale
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