In the eighth book of the “Histories” the Athenians give a famous definition of the Hellenikón which is for sure cause for reflection. They answer to the Spartans that are worried about their possible betrayal in favor of the Persians that Athens would never do such a thing because the Greeks have all the same blood, they speak the same language and they worship the same goods. Their speech is very powerful but also a bit ambiguous. What does it mean actually to be Greek? As everybody knows the polis system was very heterogeneous and it’s not so easy to identify the elements that united people which lived in a world which was almost always struggled by civil wars. Herodotus presents a very problematic reality in which the Greek cities appear often more interested in protecting their own interests than in helping the others. The aim of this article is to understand if for Herodotus, which experienced at least a part of the bloody Peloponessian war, actually existed a ‘Greekness’ and which was for him the weight of this idea in a so conflicting reality.

Nell’ottavo libro delle Storie, gli Ateniesi danno una celebre definizione di Hellenikón che fornisce molti spunti di riflessione. Di fronte al timore degli Spartani di un loro possibile tradimento a favore dei Persiani, essi rispondono che non farebbero mai una cosa simile perché i Greci hanno lo stesso sangue, parlano la stessa lingua e venerano gli stessi dèi. Siamo di fronte ad una delle più antiche ed efficaci definizioni di comunità dal punto di vista identitario che presenta però al contempo alcune tracce di ambiguità. Erodoto fornisce, infatti, un quadro molto problematico del mondo greco del V secolo in cui spesso le città appaiono interessate maggiormente alla difesa dei loro interessi, piuttosto che al sostegno degli alleati. Lo scopo di questo contributo è comprendere fino a che punto per Erodoto, che visse almeno in parte la violenza fratricida della Guerra del Peloponneso, esistesse la ‘Grecità’ e quanto questa idea fosse rilevante in un periodo di così grave divisione per il mondo ellenico.

Tò Hellenikón, lo stesso sangue e la stessa lingua (VIII, 144). Erodoto e la costruzione dell’identità greca

Ingarao, Giovanni
2022-01-01

Abstract

In the eighth book of the “Histories” the Athenians give a famous definition of the Hellenikón which is for sure cause for reflection. They answer to the Spartans that are worried about their possible betrayal in favor of the Persians that Athens would never do such a thing because the Greeks have all the same blood, they speak the same language and they worship the same goods. Their speech is very powerful but also a bit ambiguous. What does it mean actually to be Greek? As everybody knows the polis system was very heterogeneous and it’s not so easy to identify the elements that united people which lived in a world which was almost always struggled by civil wars. Herodotus presents a very problematic reality in which the Greek cities appear often more interested in protecting their own interests than in helping the others. The aim of this article is to understand if for Herodotus, which experienced at least a part of the bloody Peloponessian war, actually existed a ‘Greekness’ and which was for him the weight of this idea in a so conflicting reality.
2022
Nell’ottavo libro delle Storie, gli Ateniesi danno una celebre definizione di Hellenikón che fornisce molti spunti di riflessione. Di fronte al timore degli Spartani di un loro possibile tradimento a favore dei Persiani, essi rispondono che non farebbero mai una cosa simile perché i Greci hanno lo stesso sangue, parlano la stessa lingua e venerano gli stessi dèi. Siamo di fronte ad una delle più antiche ed efficaci definizioni di comunità dal punto di vista identitario che presenta però al contempo alcune tracce di ambiguità. Erodoto fornisce, infatti, un quadro molto problematico del mondo greco del V secolo in cui spesso le città appaiono interessate maggiormente alla difesa dei loro interessi, piuttosto che al sostegno degli alleati. Lo scopo di questo contributo è comprendere fino a che punto per Erodoto, che visse almeno in parte la violenza fratricida della Guerra del Peloponneso, esistesse la ‘Grecità’ e quanto questa idea fosse rilevante in un periodo di così grave divisione per il mondo ellenico.
Herodotus; Greekness; Identity; Athens; Sparta
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