The enduring debate about the relationship between humans and machines has once again gained prominence with the advent of new technologies, such as AI chatbots. While historical and cultural biases often accompany transformative innovations, AI chatbots hold significant promise for learning in educational settings. However, it is essential to recognize the critical issues related with their use. Therefore, it is necessary to adequately prepare teachers to ensure an informed use, through an open but vigilant gaze, on the enormous development potential offered by these technologies.
Il dibattito sulla relazione tra uomo e macchina è un tema antico e complesso, che torna attuale con l'avvento di nuove tecnologie, come i chatbot IA . In questo articolo, si esplora il potenziale di tali strumenti nell'educazione. Al di là dei pregiudizi storici e culturali che spesso accompagnano le innovazioni dirompenti, i chatbot possono offrire opportunità significative per l'educazione. Tuttavia, è importante considerare anche le criticità legate al loro impiego. Diviene necessaria , pertanto, una preparazione adeguata dei docenti per garantire un utilizzo critico e consapevole , attraverso uno sguardo aperto, ma vigile, sull’enorme potenziale di sviluppo offerto.
Tra Timor e Vereor: Il Complesso Dibattito sul Rapporto Uomo-Macchina e la valenza dei Chatbot IA nei contesti educativi = Between Timor and Vereor: The Complex Debate on the Human-Computer Relationship and the Value of AI Chatbots in Educational Contexts
Gianmarco Bonavolonta;Silvio Marcello Pagliara
2024-01-01
Abstract
The enduring debate about the relationship between humans and machines has once again gained prominence with the advent of new technologies, such as AI chatbots. While historical and cultural biases often accompany transformative innovations, AI chatbots hold significant promise for learning in educational settings. However, it is essential to recognize the critical issues related with their use. Therefore, it is necessary to adequately prepare teachers to ensure an informed use, through an open but vigilant gaze, on the enormous development potential offered by these technologies.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
NS8_aprile 2024_XLI Pagliara_Bonavolonta.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
3.99 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.99 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.