The article addresses the theme of early educational intervention and examines the conditions and modalities through which Response to Intervention (RTI) can be effectively implemented in school contexts, becoming an integral part of the teacher’s methodological repertoire. Through a systematic review of international literature, this study presents the results of a narrative synthesis on the perceptions and attitudes of teachers who have adopted RTI. The intention is to synthesize the main advantages and criticisms associated with this methodology, highlighting its potential impact on teachers' professional development.
L’articolo affronta il tema dell’intervento didattico precoce ed esamina, in particolare, le condizioni e le modalità attraverso cui la Response to Intervention (RTI) può essere efficacemente implementata nei contesti scolastici, divenendo parte integrante del repertorio metodologico del docente. Mediante una revisione sistematica della letteratura internazionale, il presente lavoro restituisce gli esiti di una sintesi narrativa sulle percezioni e sugli atteggiamenti degli insegnanti che hanno adottato la RTI. L’intento è quello di sintetizzare i principali vantaggi e le criticità associate a tale modello di intervento, evidenziandone l’eventuale impatto sullo sviluppo professionale dei docenti.
Intervento precoce e sviluppo professionale: una sintesi narrativa delle percezioni dei docenti sulla Response to Intervention = Early intervention and professional development: a Narrative Synthesis on Teachers' Perceptions about Response to Intervention
Daniele Bullegas
;Martina Monteverde;Antonello Mura
2024-01-01
Abstract
The article addresses the theme of early educational intervention and examines the conditions and modalities through which Response to Intervention (RTI) can be effectively implemented in school contexts, becoming an integral part of the teacher’s methodological repertoire. Through a systematic review of international literature, this study presents the results of a narrative synthesis on the perceptions and attitudes of teachers who have adopted RTI. The intention is to synthesize the main advantages and criticisms associated with this methodology, highlighting its potential impact on teachers' professional development.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bullegas et al_2024 SIPES Journal.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
1.01 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.01 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.