The promotion of new housing practices in inner areas contributes to deal with the effects of demographic shrinkage on local communities, affected by phenomena of emigration, resettlement and return of residents or by touristisation dynamics. The contribution reflects on the initiatives of local authorities aimed at attracting new residents, whether stable or temporary, by promoting the recovery of unused housing stock, on the “Case a un euro” experience on a national scale and in the Sardinia Region. The mechanism allows owners to sell disused buildings, at a symbolic price, to private actors who take on the responsibility of renovation. Finally, the effectiveness of a policy to contrast depopulation based on the selling of real estate assets is discussed, following a simplistic and bucolic interpretation of marginal territories, in which the valorisation of the material components of settlements, according to the logics of tourism marketing, prevails over the social and identity values of local communities.

L’attivazione di nuove pratiche dell’abitare nelle aree interne contribuisce a fronteggiare gli effetti indotti dalla contrazione demografica sulle comunità locali, interessate da fenomeni di esodo, restanza e ritorno dei residenti o da dinamiche di turisticizzazione. Il contributo riflette sulle iniziative degli enti locali per attrarre nuova residenzialità, stabile o temporanea, promuovendo il recupero del patrimonio edilizio inutilizzato, in particolare sull’esperienza “Case a 1 euro” su scala nazionale e in Sardegna. Il meccanismo prevede la possibilità per i proprietari di cedere gli immobili in disuso, a un prezzo simbolico, a soggetti privati che si assumono l’onere della ristrutturazione. Si discute infine sull’efficacia di una politica di contrasto allo spopolamento basata sulla svendita del patrimonio immobiliare, sulla scia di un’interpretazione semplicistica e bucolica dei territori marginali, in cui la valorizzazione della componente materiale degli insediamenti, secondo logiche di marketing turistico, prevale sui valori sociali e identitari delle comunità locali.

Pratiche dell’abitare nei territori in contrazione. “Case a 1 euro” e l’insostenibile leggerezza delle politiche

Anna Maria Colavitti;Alessio Floris;Virginia Onnis;Sergio Serra
2024-01-01

Abstract

The promotion of new housing practices in inner areas contributes to deal with the effects of demographic shrinkage on local communities, affected by phenomena of emigration, resettlement and return of residents or by touristisation dynamics. The contribution reflects on the initiatives of local authorities aimed at attracting new residents, whether stable or temporary, by promoting the recovery of unused housing stock, on the “Case a un euro” experience on a national scale and in the Sardinia Region. The mechanism allows owners to sell disused buildings, at a symbolic price, to private actors who take on the responsibility of renovation. Finally, the effectiveness of a policy to contrast depopulation based on the selling of real estate assets is discussed, following a simplistic and bucolic interpretation of marginal territories, in which the valorisation of the material components of settlements, according to the logics of tourism marketing, prevails over the social and identity values of local communities.
2024
L’attivazione di nuove pratiche dell’abitare nelle aree interne contribuisce a fronteggiare gli effetti indotti dalla contrazione demografica sulle comunità locali, interessate da fenomeni di esodo, restanza e ritorno dei residenti o da dinamiche di turisticizzazione. Il contributo riflette sulle iniziative degli enti locali per attrarre nuova residenzialità, stabile o temporanea, promuovendo il recupero del patrimonio edilizio inutilizzato, in particolare sull’esperienza “Case a 1 euro” su scala nazionale e in Sardegna. Il meccanismo prevede la possibilità per i proprietari di cedere gli immobili in disuso, a un prezzo simbolico, a soggetti privati che si assumono l’onere della ristrutturazione. Si discute infine sull’efficacia di una politica di contrasto allo spopolamento basata sulla svendita del patrimonio immobiliare, sulla scia di un’interpretazione semplicistica e bucolica dei territori marginali, in cui la valorizzazione della componente materiale degli insediamenti, secondo logiche di marketing turistico, prevale sui valori sociali e identitari delle comunità locali.
one-euro houses; depopulation; marginalised areas
case a un euro; spopolamento; aree marginali
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