The article, balancing impulses toward specialization and pushes integration, investigates the strategic and central role of the specialized teacher in providing educational assistance for students with disabilities in the Italian school system, in the light of new and innovative legislative proposals that step in to defining their iden- tity profile and overall school structure. Within this framework, the «inclusive chair» and «support chair» proposals are set out, weighting up their strengths and shortcomings in accordance with today’s debate and raising concerns surrounding the necessity of the adjustments. The ensuing reflection enables to clearly point out that any shift supposed to achieve effective and universal forms of inclusion, honoring the diversity and needs of all students, must necessary be grounded on the systemic approach and on the widespread implementation of basic and continuous training methods for all teachers.
L’articolo, bilanciando tra impulsi alla specializzazione e spinte all’inclusione, esplora il ruolo strategico e centrale del docente specializzato nel sostegno didattico agli alunni con disabilità nella scuola italiana, alla luce delle nuove e innovative proposte legislative che intervengono sulla definizione del suo profilo identitario e dell’organizzazione scolastica nel suo complesso. In questo contesto vengono illustrate le proposte della «cattedra inclusiva» e della «cattedra di sostegno», soppesandone criticamente potenzialità e criticità sulla base del dibattito in atto, interrogandosi sull’effettiva necessità delle modifiche. La riflessione che ne scaturisce permette di precisare che qualsiasi modifica volta a realizzare forme di integrazione efficaci e universali, nel rispetto delle diversità e delle esigenze di tutti gli studenti, deve necessariamente fondarsi su un approccio sistemico e sull’implementazione delle modalità di formazione di base e continua di tutti i docenti.
L’insegnante specializzato per il sostegno: tradizione, nuove proposte e bisogni formativi
Antonello Mura;Marisa Pavone
2024-01-01
Abstract
The article, balancing impulses toward specialization and pushes integration, investigates the strategic and central role of the specialized teacher in providing educational assistance for students with disabilities in the Italian school system, in the light of new and innovative legislative proposals that step in to defining their iden- tity profile and overall school structure. Within this framework, the «inclusive chair» and «support chair» proposals are set out, weighting up their strengths and shortcomings in accordance with today’s debate and raising concerns surrounding the necessity of the adjustments. The ensuing reflection enables to clearly point out that any shift supposed to achieve effective and universal forms of inclusion, honoring the diversity and needs of all students, must necessary be grounded on the systemic approach and on the widespread implementation of basic and continuous training methods for all teachers.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ISS-c04_Pavone_3_2024.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale
Dimensione
162.09 kB
Formato
Adobe PDF
|
162.09 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.