The present study examines the possible articulations of contemporary autobiographical writing. Specifically, a comparison is made between Rossana Rossanda’s La ragazza del secolo scorso (2005 and 2007) and Annie Ernaux’s Gli anni (2008; Italian transl. 2015). Both characterized by a self-referential narrative, the two works focus on three main themes such as memory, a progressive construction of a personal identity, and an anagogical level (mystical sense) or perpetuation (cultural memory) of the history of an era. The chosen form is determined by a concept of the writing of the self which, though stemming from the authorial conviction of possessing a perspective gaze marked by the fact of “being left-wing”, nevertheless presents radical divergences in content as in form this despite a deeply shared sense of the relevance of hermeneutical recovery of the past, this last considered as a property (among many) of autobiographical writing.
Il presente studio esamina le possibili articolazioni della scrittura autobiografica contemporanea. Nello specifico si esegue una comparazione tra il testo Una ragazza del secolo scorso (2005 e 2007) di Rossana Rossanda e il romanzo nonfictional Gli anni di Annie Ernaux (2008; trad. italiana 2015). In apparenza entrambi contraddistinti da una narrazione autoreferenziale, le due opere si focalizzano su tre tematiche principali quali il ricordo, la costruzione progressiva di un’identità personale, e un piano anagogico (senso mistico) o della perpetuazione (memoria culturale) della storia di un’epoca. La forma scelta risulta determinata da un concetto della scrittura del sé che, pur partendo dalla convinzione autoriale di pos- sedere uno sguardo prospettico marcato dal fatto di “essere di sinistra”, presenta ciò nondimeno delle radicali divergenze, questo alla luce del comune recupero ermeneutico del passato, considerato quale proprietà (fra le tante) della scrittura autobiografica.
Fra autosociobiografia e archeologia personale in Gli anni di Annie Ernaux e La ragazza del secolo scorso di Rossana Rossanda
lucamante
2024-01-01
Abstract
The present study examines the possible articulations of contemporary autobiographical writing. Specifically, a comparison is made between Rossana Rossanda’s La ragazza del secolo scorso (2005 and 2007) and Annie Ernaux’s Gli anni (2008; Italian transl. 2015). Both characterized by a self-referential narrative, the two works focus on three main themes such as memory, a progressive construction of a personal identity, and an anagogical level (mystical sense) or perpetuation (cultural memory) of the history of an era. The chosen form is determined by a concept of the writing of the self which, though stemming from the authorial conviction of possessing a perspective gaze marked by the fact of “being left-wing”, nevertheless presents radical divergences in content as in form this despite a deeply shared sense of the relevance of hermeneutical recovery of the past, this last considered as a property (among many) of autobiographical writing.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.