The article provides a summary of the activities carried out by LUDiCa, the Digital Humanities Laboratory of the University of Cagliari. Starting with some preliminary considerations on digital nativity and the sense of estrangement induced by current technological transformations and their impact on humanities studies, the contribution demonstrates the strategies through which LUDiCa endeavours to mobilize the sensibilities and skills of students by employing an approach that combines intellectual speculation and practical activities conducted in the field, even involving non-academic audiences. This action aims at triggering new and operational awareness useful for positioning oneself as professionals in the field of culture in a rapidly and constantly changing reality.
L’articolo offre una sintesi delle attività svolte dal LUDiCa, Laboratorio di Umanistica Digitale dell’Università degli Studi di Cagliari. Partendo da alcune considerazioni preliminari sulla natività digitale e sul senso di straniamento indotto dalle presenti trasformazioni tecnologiche e sul loro impatto sugli studi umanistici, il contributo mostra attraverso quali strategie il LUDiCa prova a mobilitare sensibilità e competenze degli studenti attraverso un’azione che mescola speculazione intellettuale e attività pratiche condotte sul campo e con il coinvolgimento di diverse tipologie di pubblico. Un’azione diretta a innescare consapevolezze nuove e operative utili a situarsi come professionisti della cultura in una realtà in rapido e incessante mutamento.
Storia digitale pubblica. La didattica sperimentale del LUDiCa (laboratorio di umanistica digitale dell’Università di Cagliari)
Giampaolo Salice
2024-01-01
Abstract
The article provides a summary of the activities carried out by LUDiCa, the Digital Humanities Laboratory of the University of Cagliari. Starting with some preliminary considerations on digital nativity and the sense of estrangement induced by current technological transformations and their impact on humanities studies, the contribution demonstrates the strategies through which LUDiCa endeavours to mobilize the sensibilities and skills of students by employing an approach that combines intellectual speculation and practical activities conducted in the field, even involving non-academic audiences. This action aims at triggering new and operational awareness useful for positioning oneself as professionals in the field of culture in a rapidly and constantly changing reality.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_Storia digitale pubblica. La didattica sperimentale del LUDiCa.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
944.39 kB
Formato
Adobe PDF
|
944.39 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.