The article explores Social and Emotional Learning (SEL) in educational contexts and the role these skills play in the professional profile and educational practices of specialized teachers. A qualitative study was conducted with 17 support teachers for students with disabilities, who participated in focus groups. The thematic analysis highlighted the many socioemotional challenges faced by teachers, the awareness they gained, and their unmet training needs. The results emphasize the importance of specific training to enrich their professional and personal identity.
L’articolo prende in considerazione il costrutto del Social and Emotional Learning (SEL) all’interno dei contesti educativi ed esamina il ruolo che le competenze ad esso correlate possono avere rispetto al profilo professionale dei docenti specializzati e nella loro azione didattica. Attraverso una metodologia d’indagine qualitativa, realizzata mediante focus group, vengono analizzate le esperienze e le percezioni condotte da un gruppo di insegnanti specializzati nel sostegno didattico agli alunni con disabilità. L'analisi tematica dei dati ha messo in luce le molteplici difficoltà socioemotive affrontate dai docenti, le consapevolezze acquisite e i bisogni formativi ancora insoddisfatti. I risultati evidenziano la necessità di una formazione specifica, finalizzata a ridefinire e arricchire il profilo professionale e identitario dell’insegnante.
Competenze socioemotive e sviluppo professionale dei docenti: le percezioni e le esperienze degli insegnanti specializzati = Socioemotional competencies and teachers’ professional development: the perceptions and experiences of specialized teachers
Daniele Bullegas
;Asja Mallus;Antonello Mura
2024-01-01
Abstract
The article explores Social and Emotional Learning (SEL) in educational contexts and the role these skills play in the professional profile and educational practices of specialized teachers. A qualitative study was conducted with 17 support teachers for students with disabilities, who participated in focus groups. The thematic analysis highlighted the many socioemotional challenges faced by teachers, the awareness they gained, and their unmet training needs. The results emphasize the importance of specific training to enrich their professional and personal identity.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
019-028+01.+Bullegas,+Mallus,+Mura.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
3.4 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.4 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


