Knowledge, beliefs and representations about disability shaping the professional profile of teachers, significantly influences the creation of inclusive learning environments and teaching practices. Identifying and supporting the transformation of these dimensions through reflective practices is essential in university training programs for future teachers. Through the analysis of materials produced in a multimedia workshop involving students from Primary Teacher Education, the article examines several themes of Special Pedagogy on visual impairment and social inclusion, based on the film Rosso come il cielo. The article highlights the significance of using media education and reflective practices to transform pre-service teachers’ representations of disability.
Le conoscenze, le credenze e le rappresentazioni sulla disabilità rivestono un ruolo cruciale nella definizione del profilo professionale del docente, influenzando significativamente la creazione di ambienti di apprendimento inclusivi e le pratiche didattiche degli insegnanti. Intercettare tali dimensioni e supportare la loro trasformazione attraverso pratiche riflessive è essenziale soprattutto nei corsi di formazione universitari per futuri docenti. Attraverso l’analisi dei materiali emersi dalla strutturazione di un laboratorio multimediale che ha coinvolto le studentesse del corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria, l’articolo propone alcuni nuclei tematici della riflessione pedagogico-speciale sul tema del deficit visivo e dei processi di inclusione sociale a partire dalla visione del film Rosso come il cielo. L’articolo evidenzia la significatività dell’utilizzo dei prodotti filmici nella trasformazione delle rappresentazioni sulla disabilità nei docenti in formazione.
Rosso come il cielo al tramonto: prospettive pedagogico-speciali, educazione mediale e rappresentazioni della disabilità nella formazione dei docenti = Red Like the Sunset Sky: Special Pedagogy Perspectives, Media Education, and Representations of Disability in Teacher Education
Daniele Bullegas
;Gianmarco Bonavolonta;Antioco Luigi Zurru;Antonello Mura
2025-01-01
Abstract
Knowledge, beliefs and representations about disability shaping the professional profile of teachers, significantly influences the creation of inclusive learning environments and teaching practices. Identifying and supporting the transformation of these dimensions through reflective practices is essential in university training programs for future teachers. Through the analysis of materials produced in a multimedia workshop involving students from Primary Teacher Education, the article examines several themes of Special Pedagogy on visual impairment and social inclusion, based on the film Rosso come il cielo. The article highlights the significance of using media education and reflective practices to transform pre-service teachers’ representations of disability.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ISS-c05_Bullegas_2_2025.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
488.66 kB
Formato
Adobe PDF
|
488.66 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.