The article analyses the contributions of Gonario Pinna, a Sardinian intellectual and criminalist, on the topic of illiteracy and delinquency in post-World War II Sardinia. The essay places Pinna's contributions in the scholastic, social, and political context of the time, analysing how well he highlighted in his contributions the link between misery, educational exclusion, and criminality. In addition to a clear reading of the problem, Pinna proposed structural and specific interventions regarding Sardinia's education system, focusing on the strengthening of rural schools, patronage assistance, improved transportation, teacher training and the right to study.
L'articolo analizza il contributo di Gonario Pinna, intellettuale e penalista sardo, sul tema dell'analfabetismo e della delinquenza nella Sardegna del secondo dopoguerra. Il saggio colloca gli apporti di Pinna nel contesto scolastico, sociale e politico dell'epoca, analizzando come nei suoi contributi abbia messo bene in luce il legame tra miseria, esclusione educativa e criminalità. Oltre ad una chiara lettura del problema, Pinna ha proposto interventi strutturali e specifici riguardo al sistema formativo della Sardegna, puntando sul potenziamento delle scuole rurali, sull'assistenza dei patronati, sul miglioramento dei trasporti, sulla formazione degli insegnanti e sul diritto allo studio.
Delinquenza e analfabetismo nella Sardegna del secondo dopoguerra. Il contributo di Gonario Pinna = Delinquency and Illiteracy in Sardinia after World War II. The Contribution of Gonario Pinna
Andrea Marrone
2025-01-01
Abstract
The article analyses the contributions of Gonario Pinna, a Sardinian intellectual and criminalist, on the topic of illiteracy and delinquency in post-World War II Sardinia. The essay places Pinna's contributions in the scholastic, social, and political context of the time, analysing how well he highlighted in his contributions the link between misery, educational exclusion, and criminality. In addition to a clear reading of the problem, Pinna proposed structural and specific interventions regarding Sardinia's education system, focusing on the strengthening of rural schools, patronage assistance, improved transportation, teacher training and the right to study.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
16 Marrone_NSR Scienze Ped NS8.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
2.02 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.02 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.