Research in the field of educational and school history has long identified the stories of male and female teachers as a privileged point of observation for understanding the evolution of training systems and the ‘’effective‘’ life of classrooms. In Italy too, educational historiography has taken a particular interest in these figures, developing a series of research trails. Among the latest works dedicated to this theme is the book Maestre e maestri della ricostruzione. Una nuova scuola nell'Italia tra dopoguerra e boom economico, edited by Simone Di Biasio and Luca Silvestri, offers a significant contribution, examining ten exemplary but real teachers who promoted a new idea of didactics and schooling. Through an interweaving of biographical, historical-educational and pedagogical investigations, the book offers a rich and stimulating picture of a particularly innovative season of Italian primary schooling.
La ricerca in campo storico educativo e scolastico ha da tempo individuato nelle vicende di maestre e maestri un punto di osservazione privilegiato per comprendere l'evoluzione dei sistemi formativi e la vita "effettiva" delle classi. Anche in Italia, la storiografia educativa ha avuto particolare interesse per queste figure, sviluppando una serie di piste di ricerca. Tra gli ultimi lavori dedicati a questo tema, il libro Maestre e maestri della ricostruzione. Una nuova scuola nell'Italia tra dopoguerra e boom economico, curato da Simone Di Biasio e Luca Silvestri, offre un significativo contributo, prendendo in esame dieci insegnanti esemplari, ma reali, che hanno promosso una nuova idea di didattica e di scuola. Attraverso un intreccio di indagini biografiche, storico educative e pedagogiche, il libro offre un quadro ricco e stimolante di una stagione particolarmente innovativa della scuola elementare italiana.
Rinnovare la scuola elementare negli anni della ricostruzione: storie di insegnanti e delle loro riforme = Renovating Primary Schools in the Reconstruction Years: Histories of Teachers and Their Reforms
Andrea Marrone
2025-01-01
Abstract
Research in the field of educational and school history has long identified the stories of male and female teachers as a privileged point of observation for understanding the evolution of training systems and the ‘’effective‘’ life of classrooms. In Italy too, educational historiography has taken a particular interest in these figures, developing a series of research trails. Among the latest works dedicated to this theme is the book Maestre e maestri della ricostruzione. Una nuova scuola nell'Italia tra dopoguerra e boom economico, edited by Simone Di Biasio and Luca Silvestri, offers a significant contribution, examining ten exemplary but real teachers who promoted a new idea of didactics and schooling. Through an interweaving of biographical, historical-educational and pedagogical investigations, the book offers a rich and stimulating picture of a particularly innovative season of Italian primary schooling.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
NS_Marrone maggio 2025.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
2.64 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.64 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.