The inclusion of deaf and hard‐of‐hearing students in schools and universities requires a participatory approach, where their experiences are integrated into educational planning to create truly accessible environments. This means implementing teaching practices in which students are not merely service recipients but active participants and "expert subjects" within learning communities. When valued, their voices can become a resource for improving teaching quality and inclusion processes. This study, based on biographical interviews with eleven deaf individuals, examines the barriers and facilitators affecting school and social participation. Thematic analysis of the data highlights key challenges related to the accessibility of learning environments, the availability of technological support, and teachers' awareness. However, it also emphasizes the crucial role of informal support networks and the deaf community in fostering inclu‐sive processes. The findings stress the need to rethink educational models to create genuinely inclusive contexts. Recognizing and valuing the linguistic and communicative diversity of deaf stu‐dents is essential to promoting a cultural shift based on the principle of universal accessibility.
L’inclusione scolastica e universitaria degli studenti sordi richiede un approccio partecipativo, in cui l’ascolto delle loro esperienze diventi parte integrante della progettazione educativa per la creazione di ambienti realmente accessibili. Ciò implica l’attivazione di pratiche didattiche in cui gli studenti non siano meri fruitori di servizi, ma partecipanti attivi e “soggetti esperti” delle comunità formative. Le voci dei ragazzi e delle ragazze sordi, pertanto, rappresentano un’importante fonte di informazione che, se opportunamente valorizzata, può divenire una risorsa nel migliorare la qualità della didattica e dei processi di inclusione scolastica e sociale. Attraverso un’indagine narrativa basata su interviste biografiche condotte con un gruppo di persone sorde, il presente studio analizza l’intreccio tra barriere e facilitatori nei processi di partecipazione scolastica e sociale. L’analisi tematica dei dati evidenzia le principali criticità legate all’accessibilità degli ambienti didattici, alla disponibilità di supporti tecnologici e alla formazione del corpo docente, ma anche il ruolo determinante svolto dalle reti di supporto a loro disposizione per promuovere processi inclusivi. I risultati sottolineano la necessità di ripensare i modelli educativi per realizzare contesti realmente inclusivi, che riconoscano e valorizzino la diversità linguistica e comunicativa degli studenti sordi, promuovendo un cambiamento culturale basato sul principio di accessibilità universale.
Ricerca narrativa e processi di inclusione: un’analisi delle barriere e dei facilitatori nell’educazione delle persone sorde = Narrative inquiry and inclusive processes: an analysis of barriers and facilitators in the education of Deaf and Hard of Hearing students
Daniele Bullegas
;Antonello Mura;Stefania Scanu
2025-01-01
Abstract
The inclusion of deaf and hard‐of‐hearing students in schools and universities requires a participatory approach, where their experiences are integrated into educational planning to create truly accessible environments. This means implementing teaching practices in which students are not merely service recipients but active participants and "expert subjects" within learning communities. When valued, their voices can become a resource for improving teaching quality and inclusion processes. This study, based on biographical interviews with eleven deaf individuals, examines the barriers and facilitators affecting school and social participation. Thematic analysis of the data highlights key challenges related to the accessibility of learning environments, the availability of technological support, and teachers' awareness. However, it also emphasizes the crucial role of informal support networks and the deaf community in fostering inclu‐sive processes. The findings stress the need to rethink educational models to create genuinely inclusive contexts. Recognizing and valuing the linguistic and communicative diversity of deaf stu‐dents is essential to promoting a cultural shift based on the principle of universal accessibility.| File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Ricerca narrativa e processi di inclusione: un’analisi delle barriere e dei facilitatori nell’educazione delle persone sorde
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