The paper focuses on teachers’ training to the use of the interactive witheboard. It discusses an intervention for the design and the testing of the educational resources based on the networked lesson study model (NLS). The NLS is a research and production approach to the development of educational materials which is centered on teamwork and on the use of mutual observation techniques for the training of the teachers. This model has been adopted, adapted and tested within the AMELIS project, funded within the initiative INNOVASCUOLA 2008-20010. The project involved a network of ten school distributed between Tuscany and Umbria. The research team which leaded the research project was made up of Maria Ranieri, Giovanni Bonaiuti and Antonio Fini (University of Florence).
Il lavoro si focalizza sulla formazione degli insegnanti all’uso della LIM. Presenta un intervento per la progettazione e sperimentazione di risorse didattiche basato sul modello del networked lesson study, una modalità di ricerca e produzione di contenuti didattici incentrato sul lavoro in piccoli gruppi e sull’impiego di tecniche di reciproca osservazione per la formazione degli insegnanti. Il modello è stato ripreso, adattato e sperimentato nel progetto AMELIS, finanziato nell’ambito dell’Iniziativa INNOVASCUOLA 2008-20010. Il progetto ha coinvolto dieci scuole tra Toscana e Umbria ed è stato seguito da un team di ricercatori costituito da Maria Ranieri, Giovanni Bonaiuti e Antonio Fini.
La LIM in classe. Un’ipotesi di lavoro per la formazione degli insegnanti
BONAIUTI, GIOVANNI;
2010-01-01
Abstract
The paper focuses on teachers’ training to the use of the interactive witheboard. It discusses an intervention for the design and the testing of the educational resources based on the networked lesson study model (NLS). The NLS is a research and production approach to the development of educational materials which is centered on teamwork and on the use of mutual observation techniques for the training of the teachers. This model has been adopted, adapted and tested within the AMELIS project, funded within the initiative INNOVASCUOLA 2008-20010. The project involved a network of ten school distributed between Tuscany and Umbria. The research team which leaded the research project was made up of Maria Ranieri, Giovanni Bonaiuti and Antonio Fini (University of Florence).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2010 Formare LIM ipotesi di lavoro N.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
361.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
361.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.