The use of digital video offers interesting opportunities in teacher training, particularly thanks to the possibilities provided by video annotation, whereby people can add and share comments and opinions on the same videos, even from different places. This research study aims at examining teachers’ perspectives on this technology, taking into account both their explicit evaluations and the emotional implications that might characterize their perception. Different methods of using video annotation for training are compared, one based on the individual use as a form of personal reflection, another supported by various types of tutorship. The data were collected and analyzed through an explicit evaluation, an indirect evaluation and shared interpretations in a focus group. It is pointed out that to make this technology fully operational it is important to work on the cultural and psychosocial aspects that control the emotional conditions that arise when one’s teaching behavior is observed and assessed.

Tutorship e video annotazione: il punto di vista degli insegnanti

BONAIUTI, GIOVANNI;
2012-01-01

Abstract

The use of digital video offers interesting opportunities in teacher training, particularly thanks to the possibilities provided by video annotation, whereby people can add and share comments and opinions on the same videos, even from different places. This research study aims at examining teachers’ perspectives on this technology, taking into account both their explicit evaluations and the emotional implications that might characterize their perception. Different methods of using video annotation for training are compared, one based on the individual use as a form of personal reflection, another supported by various types of tutorship. The data were collected and analyzed through an explicit evaluation, an indirect evaluation and shared interpretations in a focus group. It is pointed out that to make this technology fully operational it is important to work on the cultural and psychosocial aspects that control the emotional conditions that arise when one’s teaching behavior is observed and assessed.
2012
L’impiego dei video digitali presenta interessanti promesse per la formazione degli insegnanti, in particolare grazie alle poten zialità offerte dalla video annotazione, che consente a più soggetti, anche a distanza, di inserire e condividere commenti e opinioni sugli stessi video. Questo lavoro intende studiare il punto di vista di insegnanti verso questa tecnologia, tenendo conto sia delle loro valutazioni esplicite che di connotazioni più emotive che possono caratterizzare la loro percezione. A questo scopo vengono confrontate diverse modalità d’uso della video annotazione, impiegata da un lato come forma di autoriflessione personale, dall’altro in contesti varia mente supportati da tutorship: con un mentore di fiducia, con una gruppo di pari, con un esperto del mondo accademico. Si sottolinea come, per un’eventuale messa a regime di questa tecnologia, sia importante intervenire anche sugli aspetti culturali e psicosociali che regolano la condizione emotiva che si genera nel rendere oggetto di osservazione e di valutazione il proprio comportamento didattico.
teacher training; video annotation; tutorship; evaluation of technology’s effectiveness
formazione insegnanti; video annotazione; valuatazione dell’efficacia delle tecnologie
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2012 SIRD bonaiuti-calvani-picci.pdf

Solo gestori archivio

Dimensione 361.48 kB
Formato Adobe PDF
361.48 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11584/47136
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact