This study recalls, albeit briefly, the key figures and pivotal points of the birth, development, decline, and in some cases, the reorganisation of the special Institutions to train and educate deaf persons. In particular, attention is focused on the dispute that for a long time has seen opposed the promoters of the mimic sign method with the supporters of the oral method and the integration processes, which in the second part of the 20th century, in Italy, shifted the focus of the debate from the importance of the individual teaching methods to the multiplicity of the possible contributions in the direction of the more general school and social inclusion processes. Many Institutes did not find an autonomous reason to exist in this situation and terminated their activity, while others, not many to tell the truth, reorganised their approach becoming specialised service centres to support the inclusion processes.
Il presente studio richiama sia pure in modo sintetico figure chiave e punti di snodo della nascita, dell’evoluzione, del declino e in taluni casi della riorganizzazione degli istituti speciali per l’istruzione e l’educazione delle persone sorde. In particolare, l’attenzione è posta sulla diatriba che per lungo tempo ha opposto i fautori del metodo mimico-gestuale ai sostenitori del metodo orale e sui processi d’integrazione che in Italia, nella seconda parte del Novecento, hanno spostato il focus del dibattito dalla valenza dei singoli metodi d’insegnamento alla pluralità dei possibili apporti in direzione dei più generali processi d’inclusione scolastica e sociale. In tale frangente, molti istituti non hanno trovato un’autonoma ragion d’essere e hanno cessato la loro attività, mentre altri, a dire il vero non molti, hanno riorientato la loro azione divenendo centri di servizi specialistici di supporto ai processi d’inclusione.
Gli istituti speciali per sordi: dal primo dibattito metodologico agli sviluppi per l’integrazione in Italia
MURA, ANTONELLO
2012-01-01
Abstract
This study recalls, albeit briefly, the key figures and pivotal points of the birth, development, decline, and in some cases, the reorganisation of the special Institutions to train and educate deaf persons. In particular, attention is focused on the dispute that for a long time has seen opposed the promoters of the mimic sign method with the supporters of the oral method and the integration processes, which in the second part of the 20th century, in Italy, shifted the focus of the debate from the importance of the individual teaching methods to the multiplicity of the possible contributions in the direction of the more general school and social inclusion processes. Many Institutes did not find an autonomous reason to exist in this situation and terminated their activity, while others, not many to tell the truth, reorganised their approach becoming specialised service centres to support the inclusion processes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ISS Novembre Mura 2012.pdf
embargo fino al 31/05/2036
Descrizione: articolo
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
2.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.