In La narrazione nello sviluppo del bambinoDolores Rollo describes the pedagogical potential of mother-child bookreading activities review-ing the literature on the specific characteristics of this phenomenon that might influence the development of language, cognition, emotions and early literacy in infancy. Rollo suggests that further research is need-ed to better define which aspects of the bookreading activities best promote children’s development. Moreover, she suggests that it might be of interest to investigate the social deficits in children withatypi-cal development, e.g. withAutism Spectrum Disorders. In our opinion, the understanding of joint atten-tion processes might benefit from research in developmental social neuroscience that might contribute to clarifyingthe pivotal role of neural networks supporting joint attentionin the development of language, cognition, Theory of Mind and the sense of self.
In La narrazione nello sviluppo del bambino Dolores Rollo descrive gli effetti pedagogici delle attività di lettura condivisa di libri tra madre e offre una rassegna di studi sulle principali caratteristiche di questo fenomeno che possono influire sullo sviluppo del linguaggio, della cognizione e delle emozioni nella prima infanzia. Rollo ritiene necessarie ulteriori indagini, per comprendere più in profondità le caratteristiche dei libri che possono promuovere al meglio lo sviluppo infantile. Inoltre, l’autrice suggerisce come possa essere rilevante indagare popolazioni a sviluppo atipico, come quelle affette da Disturbo dello Spettro Autistico, in cui le abilità socio-comunicative sono compromesse. In questo commento intendiamo suggerire come la comprensione dei processi di attenzione condivisa possa trarre beneficio delle ricerche condotte dalle neuroscienze sociali, al fine di chiarire il ruolo centrale dei network neurali nelle capacità di condivisione dell’attenzione per lo sviluppo linguistico, l’apprendimento, l’acquisizione della Teoria della Mente e del senso di sé.
Apprendimento sociale, narrazione e costruzione della realtà
FADDA, ROBERTA
2015-01-01
Abstract
In La narrazione nello sviluppo del bambinoDolores Rollo describes the pedagogical potential of mother-child bookreading activities review-ing the literature on the specific characteristics of this phenomenon that might influence the development of language, cognition, emotions and early literacy in infancy. Rollo suggests that further research is need-ed to better define which aspects of the bookreading activities best promote children’s development. Moreover, she suggests that it might be of interest to investigate the social deficits in children withatypi-cal development, e.g. withAutism Spectrum Disorders. In our opinion, the understanding of joint atten-tion processes might benefit from research in developmental social neuroscience that might contribute to clarifyingthe pivotal role of neural networks supporting joint attentionin the development of language, cognition, Theory of Mind and the sense of self.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Narrazione_Fadda_2016.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
454.4 kB
Formato
Adobe PDF
|
454.4 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.